Story-goeroe Robert McKee: ‘Storify your data’

door Reinier Rombouts

Het overgrote deel van de organisaties en merken is bang voor het negatieve, leeft niet de realiteit en praat het liefst over zichzelf. Geen wonder dat voor 95% van de merken geldt dat 95% van de consumenten het niets kan schelen of zij morgen verdwijnen. Pijnlijke conclusie, maar de waarheid is hard, volgens Robert McKee. En alleen de waarheid helpt je om een verhaal met betekenis te vertellen. Eén waarna consumenten iets gaan doen. Dat is namelijk het doel van ‘storytelling in business’: de luisteraar komt in actie na het horen of zien van je verhaal. Door het kopen van een product of dienst, of het simpelweg doorvertellen van jouw verhaal: er gebeurt iets.

 

Hollywood-legende Robert McKee (72) was eind mei in Nederland om zijn kennis over verhalen en vertellen te delen. Een dag trok hij uit om geïnteresseerden uit de communicatie, PR en journalistiek bij te praten over zijn inzichten in storytelling voor de bedrijven en organisaties. Bijpraten. Een van de mogelijke samenvattingen van het seminar. McKee sprak en de zaal luisterde. Ademloos. Wanneer heb jij voor het laatst een hele dag naar iemand geluisterd? Vrijwel zonder plaatjes. Gewoon een man op het podium, in een te ruim vallend Amerikaans pak. Een man die zijn kennis graag deelt, vragen beantwoordt in zijn pauzes en geduldig handtekeningen zet in zijn boek Story. Maar die zijn tijd weigert te verspillen aan interactiviteit gedurende zijn seminar. McKee is aan het woord. Continu. Saai? Geen seconde. Op een fascinerende manier maakt hij de werking van verhalen duidelijk: klant als hoofdpersoon, dynamiek tussen negatieve en positieve gebeurtenissen, data als onderbouwing en de waarheid als katalysator.

Achter de feiten
Een van zijn verhaallijnen van de dag: data en technologie zijn mooie bouwstenen voor een organisatieverhaal, maar niet meer dan dat. Volgens Robert McKee zijn alle data ‘voorgekookt’ en is een feit iets anders dan de waarheid. Waarheid zit in de context en de causale verbanden onder en achter de feiten: het verhaal. Stop met achter de feiten aanlopen en ga een realistisch verhaal vertellen. Een interessante gedachte in deze tijd van (big) data, technologie en een toenemende behoefte aan meten. Let wel: McKee vindt deze zaken geen onzin, maar beschouwt ze al ingrediënten voor een geloofwaardig verhaal. Ofwel, de woorden van McKee: “Data vormen de kennis, maar lossen geen problemen op. Bedrijven willen simpele oplossingen met behulp van big data, maar zo werkt het niet.”

Dynamische reis
Hoe dan wel? “Storify you data”, houdt McKee zijn publiek in het Amsterdamse De La Mar Theater voor. Gebruik de feiten en cijfers om het verhaal van je organisatie te stutten. En wees niet bang om fouten, missers en tegenvallers in je verhaal te verwerken. Maak het dynamisch door te laveren tussen negatieve en positieve polen. Wie zijn publiek wat wil laten beleven, schotelt het geen vlakke vertelling voor, maar een reis langs afgronden en hoogtepunten. En waar leren we in het echte leven allemaal het meest van? Exact. Waarom elimineren organisaties precies dat element juist zo vaak uit hun boodschap? Angst, zegt McKee. En angst is een slechte raadgever en laat je achteraan sluiten in de lange rij van de 95% van de merken en organisaties waar consumenten weinig voor voelen.

Tranen
Wie wil dat klanten, burgers of medewerkers echt actie ondernemen na het horen of zien van zijn verhaal is verplicht om ze daadwerkelijk te raken. Door het risico te nemen een echt, fascinerend en realistisch verhaal te vertellen. Een van de vele voorbeelden die Robert McKee gaf om aan te tonen dat dit mogelijk is in de businesswereld is een reclamefilmpje. Na het zien van deze story zat de hele zaal met een brok in de keel. McKee zelf veegde de tranen uit zijn ogen. Hij had de commercial vermoedelijk al ruim honderd keer gezien. Een sterk verhaal. Net als het hele seminar van de ware meester.

Reinier Rombouts is senior PR adviseur bij Pride PR en volgt de leergang Chief Storyteller
https://www.linkedin.com/pub/reinier-rombouts/1/489/89b

Een reactie plaatsen