Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid

– door Joan Kols

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Een slogan die ik nooit vergeten ben uit mijn jeugd. Het was de slogan uit een campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doel van deze campagne was om meisjes te stimuleren om een vak te leren zodat ze later in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. En als ik het me nog goed herinner ging het om een exact vak.

Een exact vak is het niet geworden, maar ik ben wel bewust verder gaan studeren om later als ik groot ben zelf de kost te kunnen verdienen. En alsof ik een vooruitziende blik had. Ik kwam op een punt in mijn leven dat ik voor mijn kinderen en mijzelf de kost moest gaan verdienen.

Ik lijk in mijn omgeving echter meer uitzondering dan regel te zijn. Exen, veelal generatiegenoten, van vrienden en mannelijke collega’s kleden hun ex-mannen financieel uit, omdat ze niet in staat zijn zichzelf, laat staan hun kinderen te onderhouden. Hebben zij deze slogan die toch enkele jaren op tv en op de radio te horen was, gemist?

Of is het toch de traditionele manier waarop de meeste meisjes van mijn generatie nog zijn opgevoed, die velen heeft weerhouden om toch door te studeren en daarna fulltime te gaan werken? Ook nadat de kinderen zijn geboren. Ik was namelijk de enige in de klas waarvan de moeder en vader beiden fulltime werkten. Opa en oma waren mijn oppas. Ik wist eigenlijk niet beter dan dat ik fulltime zou gaan werken, ook als ik moeder werd.

Maar hier loop ik tegen een contradictie aan. Ik ben Molukse en in de Molukse cultuur gold in de tijd dat mijn ouders opgroeiden zeker dat de man in het gezin de baas is en de kost verdient. De vrouw zorgt thuis voor het huishouden en de kinderen. Hoe komt het dat mijn ouders die beiden uit een traditioneel gezin komen toch voor een afwijkende rolverdeling hebben gekozen?

Hiervoor ben ik teruggegaan naar de gezinnen waarin mijn beide ouders opgroeiden. Ik heb gekeken naar het verhaal van mijn beide opa’s en oma’s. Omdat mijn opa’s beiden KNIL-militair (KNIL staat voor Koninklijk Nederlands-Indisch Leger) waren, hadden zij met hun gezinnen in het Jappenkamp gezeten. Daarna moesten ze op stel en sprong naar Nederland met alle gevolgen van dien. Mijn opa’s en oma’s, de helden in dit verhaal, kwamen in een crisis. Ze kwamen in het koude Nederland waar ze de taal en gewoontes niet kenden. Een totale omslag in hun leven en tot overmaat van ramp werd deze omslag geheel tegen hun verwachtingen in definitief!

Mijn opa’s en oma’s kwamen tot de conclusie dat ze hun leven lang in Nederland zouden blijven en dat de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen in Nederland is. Ze realiseerden zich dat de toekomst van hun kinderen beter zou worden als ze zich losmaakten van de traditionele rolverdeling. Ze deelden als het ware zelf een dolksteek uit. Beide oma’s gingen in een fabriek werken om de kosten te kunnen betalen. De één in een koekjesfabriek en de andere in een kipverwerkingsfabriek. En de ouders van mijn moeder vonden dat mijn moeder na mijn geboorte gewoon fulltime kon gaan werken om samen met mijn vader te bouwen aan een financieel stabiele toekomst. Op dit punt is dus de ommekeer van de rolverdeling tot stand gekomen en deze gewijzigde rolverdeling heb ik ook meegekregen.

Mijn persoonlijke mening is daarom dat een crisis in het leven van mijn opa’s en oma’s mijn mening over de rol van de man en de vrouw sterk heeft beïnvloed. Daarom is de slogan “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” mij zo opgevallen en bijgebleven. En heb ik het ook zo serieus genomen.

Moeilijke periodes, crisissen in een mensenleven kunnen uiteindelijk iets positiefs kunnen brengen. Op korte termijn, maar ook op langere termijn. En dit is wat ik zou willen doorgeven met Storytelling. Of het nu in een verkooptraining, identiteitsbepaling van een merk of een verandertraject binnen een organisatie is. Met de verhaallijn van de held kan je mensen en organisaties altijd helpen om uit een (diep) dal te komen en hun doel te bereiken zoals een beter verkoopresultaat, een merkidentiteit of betrokken medewerkers.

Met dank aan mijn opa’s en oma’s die het hebben aangedurfd om de dolksteeg uit te delen en hun overlevingsdrang en vechtlust aan mij hebben doorgegeven. En de campagne “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” die mij in tegenstelling tot een deel van mijn vrouwelijke generatiegenoten toch getriggerd heeft.

Joan Kols is Marketing-Communicatie Professional en eigenaar van The Art of Storytelling en volgt de leergang Chief Storyteller.

nl.linkedin.com/in/joankols

 

Plaats een reactie