Terug

Recensie Too good to be True – nieuw boek van Theo Hendriks

24/05/2023

– door Erik Cordes

Als je ook maar enigszins geïnteresseerd bent waarom wij mensen zo verzot zijn op verhalen, dan is het nieuwste boek van Theo Hendriks voor jou. Theo schrijft op de eerste bladzijde: ‘Alles is een verhaal, verhaal is alles.’Daarmee is de toon gezet en mijn nieuwsgierigheid gewekt.

De werking van verhalen

Toen het okergeel met zwarte boek bij me in de brievenbus viel, bladerde ik er even nieuwsgierig doorheen. Theo Hendriks schreef in zijn eerdere boeken over hoe je verhalen op een praktische manier kunt inzetten, dus ik was erg benieuwd naar dit boek. Op de achterkant van het boek omschrijft Theo dit boek zelf als een fundamentele zoektocht naar de werking van verhalen. Dat klinkt als zware kost en de literatuurlijst liegt er dan ook niet om. Maar gelukkig heeft Theo al dat lastige leeswerk al voor ons gedaan en weet hij dat heel prettig geschreven te verpakken in dit boek. Uiteraard doet hij dat als storyteller met boeiende verhalen uit zijn eigen leven en actuele gebeurtenissen uit de afgelopen jaren.

Alles is een verhaal

Het boek opent met een kort verhaaltje over de waarheid en het sprookje. Dat wij mensen een hele lastige verhouding hebben met de waarheid zal Theo in de rest van het boek uit de doeken doen. Wij zien onszelf namelijk graag als rationele wezens, maar Theo betoogt in dit boek dat dit niet het geval is. Hij schrijft: “Ons brein is geen rekenmachine, het is een verhalenmachine.” En hij schrijft dat we die machine naar hartenlust gebruiken om onze wereld te begrijpen en dat ons brein geen enkele moeite heeft om feit en fictie te mengen om dit verhaal kloppend te krijgen. Hij gebruikt daar mooie actuele voorbeelden voor, zoals het verhaal achter de bestorming van het Capitool. Per hoofdstuk beschrijft hij hoe verhalen scheiding brengen tussen wij en zij en waarom we zo’n belang hechten aan informatie en het ordenen van gebeurtenissen in iets begrijpbaars. Hij gaat in op wat verhalen voor ons als individu betekenen en hoe (nieuwe) grote verhalen van de mensheid nodig zijn om te blijven streven naar een betere toekomst, zeker in een tijd van polarisatie zoals nu.

Verhaal is alles

Door dit boek ben ik weer anders naar waarheid gaan kijken, want uit het boek van Theo Hendriks blijkt dat waarheid toch wel wat een vloeibaar begrip is. Niet informatie, maar verhalen beheersen ons leven en hij weet dat ontzettend goed over te brengen. Of zoals Theo al schreef op de eerste bladzijde: Alles is een verhaal, verhaal is alles. Ook al is het soms te mooi om waar te zijn. Dit mooie boek is van harte aanbevolen als je meer wilt weten over de bijzondere verhalenmachine die elk mens in zich draagt en dagelijks gebruikt.

***
Too good to be true. Waarom we geen dag zonder verhalen kunnen
Theo Hendriks