Recensie Putting Stories to Work

Voor als je business storyteller bent…

– door Bert Heesakkers

Er zijn redelijk wat boeken verkrijgbaar die het belang voor storytelling in het bedrijfsleven onderstrepen en welke (zes, zeven) verhalen je zou moet kunnen vertellen als leider om succesvol te zijn. Zinnig en goed om te weten maar het helpt je misschien niet om daadwerkelijk aan de slag te gaan met storytelling. Wat moet je doen om deze verhalen te vinden? Hoe kun je bepalen welke van die verhalen goed is? Wat vraagt het van je om een verhalenverteller in een business setting te worden? In zijn boek “Putting Stories to Work” geeft Shawn Callahan hier een aantal antwoorden op.

Business Storyteller
Het eerste deel begint met een beschrijving van het belang en de geschiedenis van verhalen vertellen en geeft inzicht in de werkzaamheid van verhalen (ze zijn memorabel en betekenisvol en brengen emoties) en wat het van iemand vraagt om het inzetten van verhalen in het bedrijfsleven tot een gewoonte te maken. De rest van het boek gaat verder in op deze vaardigheden van een (business) storyteller.

Storybank
In de eerste plaats draait het om het ontdekken van verhalen. Dit gaat onder ander over het herkennen van verhalen, de structuur van een business story en waar je verhalen allemaal vandaan zou kunnen halen (anderen, boeken, films, research, etc.). Vervolgens dien je de verhalen die je vindt te onthouden en te bewaren (bijvoorbeeld in een ‘story bank’) zodat je ze terug kunt vinden als het nodig is. Het volgende deel gaat het over het delen van verhalen. Dit gaat over vertellen maar ook over her-vertellen, over wanneer een verhaal niet te vertellen en over wat voor type verhalen je in je repertoire moeten hebben als leider. Als laatste volgen handvatten over wanneer je verhalen zult moeten vervangen (als ze te vaak verteld zijn, bijvoorbeeld, of niet het beoogde effect meer hebben).

Niet voor iedereen behulpzaam
Voor eenieder die op zoek is naar praktische handvatten om storytelling (in het bedrijfsleven) in te zetten is “Putting Stories To Work” een behulpzame bron. Anders is er misschien wat weinig te halen. Afgezien van de verhalen in het boek natuurlijk.

Meer info en downloaden: Anecdote

Bert_Heeasakkers

Bert Heesakkers heeft jarenlang zijn jongensdroom geleefd en computer games ontwikkeld. Na een aantal jaar studenten te hebben opgeleid in datzelfde vakgebied volgt hij nu, als coach, trainer en storyteller zijn passie voor verhalen. Zijn missie is om door de kracht van verhalen mensen in beweging te krijgen.