Maak er eens een BEB-je van

Geen beweringen, maar verhalen!

door Bert Heesakkers

Of ik zin had om de site mee van content te voorzien? Tijdens de opleiding tot Chief Storyteller had ik een aantal dingen gedeeld die ik was tegengekomen tijdens het rondzwerven op het internet en dat was blijkbaar in de smaak gevallen. Het idee een bijdrage te kunnen leveren aan iets waar ik zelf een passie voor aan het ontwikkelen was sprak me aan. Ik voelde me ergens ook wel trots dat ik hiervoor gevraagd werd.

De sprong
Natuurlijk wilde ik dit, ook al had ik geen echte ervaring met het schrijven voor blogs of verzorgen van content. Op zoek naar dingen op internet die ik interessant vind, het samenvoegen tot één geheel en klaar is kees. Hoe moeilijk kan het zijn? Famous last words…

De vlucht

De afgelopen week vond ik wat filmpjes over wat er in ons brein gebeurt tijdens het luisteren naar (of het lezen van) verhalen met een goede structuur (zoals bijvoorbeeld Freytag’s piramide). Zo is daar ‘The magical science of storytelling’ van David Philips en ‘Empathy, Neurochemistry, and the Dramatic Arc’ van Paul Zak. Ons brein spiegelt de emoties en ervaringen uit het verhaal en dit maakt ons en ons gedrag beïnvloedbaar. Daarnaast is het ook zo dat ons brein causaliteit ziet in verhalen ook wanneer deze er niet is: “Peter’s gekke moeder werd woest op hem. De volgende dag zat hij onder de blauwe plekken.” Veel mensen zullen de conclusie trekken dat Peter door zijn moeder geslagen is, en vaak denken ze ook dat het daadwerkelijk zo beschreven was (zie link). Interessant, zo vond ik zelf, ook vanwege mijn achtergrond in neuropsychologie. Leuk om te delen.

De val
Alleen: het is al zo vaak verteld en gedeeld. Het is vaste kost voor marketeers die leren hoe ze klanten kunnen beïnvloeden via deze mechanismen. Mijn stuk was de zoveelste opsomming met aan het begin een droge, zakelijke bewering die de lezer niet persé uitnodigt tot lezen. Leuk hoor deze weetjes, maar: so what?” En op naar de volgende post.

De les

En dat is precies de val waarin ik was getrapt. Als storyteller iets delen betekent een verhaal vertellen. Een kop, een middenstuk en een staart. Een duidelijk beeld waarin je de situatie schetst. Hoe is het nu? Het effect of de inzichten die de situatie oproept. Wat is er veranderd? En dan de betekenis van het verhaal. Waarom nu? Wat is de boodschap? Maak er eens een B.E.B.-je* van!

* Een BEB-je is een eenvoudige vertelinstructie die bij de Storytelling Academy veelvuldig wordt ingezet.

Bert_Heeasakkers

Bert Heesakkers heeft jarenlang zijn jongensdroom geleefd en computer games ontwikkeld. Na een aantal jaar studenten te hebben opgeleid in datzelfde vakgebied volgt hij nu, als coach, trainer en storyteller zijn passie voor verhalen. Zijn missie is om door de kracht van verhalen mensen in beweging te krijgen.

 

Plaats een reactie