Boekrecensie – Storytelling met Impact

door Mieke Bouma

Een longdrink van Verhalenwater

‘Stel je voor dat je de tandenborstel van koningin Maxima bent… Een beproefde manier om out of the box te leren vertellen, is je in te leven in een voorwerp en je verhaal te vertellen vanuit dit voorwerp, zonder het te noemen.’

Storytelling, spelen en vertellen liggen in elkaars verlengde, realiseerde schrijver, dramaturg en trainer Emile Schra zich toen hij ruim 10 jaar geleden betrokken raakte bij het vak Creative Storytelling op de Hogeschool Utrecht. Zijn achtergrond en ervaring als theatermaker en dramaturg en de vele inspirerende uren met zijn studenten op de Hogeschool vormen de basis van een praktisch boekje met 75 improvisatieoefeningen en spelvormen voor de storytellingpraktijk.

Schra wil met dit boekje graag een ‘Longdrink van Verhalenwater’ samenstellen om het charisma, de présence en de uitstraling van de verteller te vergroten. De metafoor ‘Verhalenwater’ komt uit Salman Rushdies Haroen en de zee van verhalen, waarin de hoofdpersoon Haroen verneemt dat zelfs de beste vertellers geregeld een slok verhalenwater nodig hebben om hun verhaal net even dat extra’s te geven.

Wanneer je een persoonlijk, zakelijk of wetenschappelijk verhaal moet vertellen, kun je maar beter even aan je verhaal schaven, lezen we in de inleiding. Dan kan er zomaar een metamorfose optreden: beschroomde verlegen en in zichzelf gekeerde personen kunnen zomaar veranderen in enthousiaste en overtuigende storytellers.

Het boek bevat een scala aan creatieve werk- en spelvormen om het improvisatievermogen en de fantasie te stimuleren en is vooral bedoeld voor teamsessies. De oefeningen zijn ingedeeld in 10 categorieën: Energizers, Terreinverkenning, Stem, Lichaam, Focus, Vertrouwen, Fantasie, Improvisatie, Personage en Structuur. Iedere categorie is voorzien van een symbooltje. De werkvormen worden helder omschreven, compleet met instructie, benodigde groepsgrootte, doel en tijdsduur.

‘Een goed verhaal op zich is niet genoeg’, lees ik. Schra kiest er in dit boek niet voor in te gaan op wát dan een goed verhaal is, maar legt de focus vooral op hoe je het verhaal dat verteld wil worden, nog beter kunt vertellen, door te werken aan stem, lichaam, focus, zelfvertrouwen en fantasie om uiteindelijk impact te maken.

Als oud-dramadocent herken ik veel van de spelvormen en weet ik uit ervaring dat ze werken. Improvisatievermogen en inlevingsvermogen worden aangeboord, samenwerking gestimuleerd, de ratio om de tuin geleid, lachspieren geprikkeld. Je ontwikkelt beslist spelplezier en overwint je schroom.

Voor storytellers en trainers die groepen aan het spelen en vertellen willen krijgen of die op een vrolijke wijze aan teambuilding willen doen, is dit een uitermate praktisch handboek, om in je tas mee te nemen.

(c) Juni 2020.

Plaats een reactie