Publicaties

Storytelling in 12 stappen
Op reis met de held
– Mieke Bouma
Is gebaseerd op de monomythe van Joseph Campbell en The Writer’s Journey van Christopher Vogler, ook wel bekend als ‘De Reis van de Held’.
Voor schrijvers en verhalenvertellers vormt deze mythische verhaalstructuur een onuitputtelijke inspiratiebron. In deze praktische schrijfgids behandelt scenarioschrijver en schrijfdocent Mieke Bouma dit verhaalmodel stap voor stap. Storytelling in 12 stappen biedt schrijvers en verhalenvertellers richtlijnen voor het construeren van sterke plots en het creëren van universele en levensechte karakters. Oefeningen en praktische opdrachten helpen bij het oplossen van schrijfproblemen, zorgen voor inspiratie en prikkelen de verbeelding.
Dit boek is niet alleen een avontuur voor auteurs, scenaristen, toneelschrijvers en producenten, maar voor iedereen die van verhalen houdt en ze wil (leren) schrijven of vertellen. ISBN: 9789045704463

De 12 oerkarakters van storytelling
Archetypes en hun basisplots
-door Mieke Bouma
Om als schrijver, regisseur, acteur – of wat voor storyteller je ook bent – dynamische en authentieke karakters te creëren is het gebruik van archetypes van onmisbare waarde. Archetypes vind je in bijna alle vormen van literatuur, in mythen, sprookjes en filmscripts. Het zijn herkenbare, universele karaktertypes en symbolen die van alle tijden zijn, steeds weer in unieke vorm opduiken en die verhalen urgentie en diepgang verlenen. Dit boek behandelt 12 oerkarakters – zoals magiër, nar, koning, wijze, onbevangen kind – universele blauwdrukken die je als schrijver of verhalenmaker kunt gebruiken bij karakter- en plotontwikkeling. Bij de beschrijving van elk archetype volgen opdrachten en oefeningen voor de schrijver. De 12 oerkarakters van storytelling is een vervolg op Storytelling in 12 stappen, op reis met de held, dat in 2010 verscheen en inmiddels al een achtste druk beleeft. Atlas Uitgevers Paperback 144 blz. ISBN 9789045706092 april 2016

De Held in je eigen verhaal
Het pad van persoonlijk leiderschap – Mieke Bouma
Elk verhaal over een held begint met een gevoel van onrust, een breuk met de status-quo. Je zoekt nieuwe uitdagingen in je carrière, of je team of afdeling mist een echte drive.
Om weer open en enthousiast nieuwe wegen in te kunnen slaan, moet je ‘op reis’. Dit boek helpt om oude patronen te doorbreken, nieuwe kansen te leren zien en nieuwe vermogens en creativiteit aan te boren. Persoonlijk, en in teamverband. Ook nu weer aan de hand van de Reis in 12 stappen, en met behulp van voorbeeldverhalen, vertel- en schrijfopdrachten en andere oefeningen.
Niemand wordt als held geboren – alleen door op pad te gaan, te ervaren en te groeien bereik je de heldenstatus.
Het boek biedt een inspirerende methode om jezelf of je team/afdeling (verder) te ontwikkelen.
ISBN 9789047004585
bestel het boek

Het verhaal van Springmuis.
Storytelling als innerlijk kompas.
Het verhaal van Springmuis is een oud Indianenverhaal. Het gaat over transformatie en het kan worden toegepast in organisaties en voor persoonlijk leiderschap. Boekje is te bestellen bij Henk Hofman via email: henkhofman@mac.com voor € 10,-
In het boekje is een mooie bijdrage te vinden van Tex Gunning over waarom en de waarde van Storytelling in organisaties. Download hier het artikel van Tex Gunning Storytelling en het bedrijfsleven.

Waarom de heks in de oven verdween.
Ontdek de kracht en de wijsheid van beroemde verhalen.
Lisette Thooft en Mieke Bouma leggen in Waarom de heks in de oven verdween wat 50 beroemde verhalen eigenlijk betekenen.
We worden allemaal geraakt of ontroerd door mooie verhalen, of het nu eeuwenoude mythen zijn, mooie filmverhalen, sprookjes of toneelstukken. De verhalen geven ieder op hun manier wijsheid en inzichten door. Ze helpen de zoekende mens zijn weg te vinden op zijn levenspad. Dat pad is bezaaid met conflicten, obstakels en dilemma’s en dat is niet voor niets. Verhalen helpen ons duidelijk te maken waar we doorheen moeten om ons te ontwikkelen.
Zo kan duidelijk worden dat veel demonen op ons pad eigenlijk engelen zijn, die ons verder helpen te komen. Je leest voor je genot, maar ondertussen doen ze in je ziel hun magische werk.
ISBN 978-90-225-7050-0
AANBEVOLEN LITERATUUR
Carmine Gallo
De Kracht van Storytelling
Spreek als TED
Joseph Campbell
The hero with the thousand faces
Joseph Campbell & Bill Moyers
Mythen en Bewustzijn
Julia Cameron
The Artist Way
Chris Anderson
De TED-methode
Theo Hendriks
No story, no glory
Change the script
Astrid Schutte en Theo Hendriks
Corporate Stories
Astrid Schutte
Echte leiders hebben een goed verhaal
Annette Simmons
Storyfactor
Whoever tells the best story wins
Annette Scheringa
Storypower
Carol Pearson
The Hero within. Six Archetypes we live by
The Hero and the Outlaw: Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes
Doug Lipman
Improving your Storytelling
The Storytelling Coach
Brene Brown
Sterker dan ooit
Guido Everaert
Storytelling – verhalen maken merken
Clarissa Pinkola Estes
De ontembare vrouw
Robert McKee
Story
Christopher Booker
The seven basic plots
Aat van der Harst e.a
Verhalen verbinden: Ruimte voor vertellen op school
James Bonnet
Stealing fire from the Gods
Nancy Lamb
The Art and the Craft of Storytelling
Maureen Murdock
De weg van de Heldin
Robert Mighall
Only Connect – The art of Corporate Storytelling
Pamela Jaye Smith
Inner Drives
Christien Brinkgreve
Vertel
Manfred van Doorn
Het wiel opnieuw uitvinden/ Double Healix
Jonah Sachs
Winning The Storywars
Jan Spackler en Ruud Heijenga
Verhalen om niet te verdwalen – de reis van de merkorganisatie
Seth Godin
Alle marketeers vertellen verhalen
Rens van loon en Joep Wijsbek
De organisatie als verhaal
Doug Stevenson
Story Theory Method
Lori Silverman
Wake me up when the data is over
Lori Silverman & Karin Dietz
Business Storytelling for Dummies
Joke Goudswaard en Wibe Veenbaas
Het helende verhaal
Christopher Vogler
The writers Journey
Stuart Voytilla
Myths and the movies
FILMTIPS
(VOLGT BINNENKORT)