Boekbespreking Storydoing

– door Mieke Bouma

storydoing

Er is een nieuw boek verkrijgbaar over storytelling in organisaties. Het heet StoryDoing en het is geschreven door Jan-Peter Bogers en Ron van Gils. StoryDoing is een stevig, pragmatisch boek voor organisaties die zichzelf met een authentiek verhaal willen positioneren. Het boek helpt stapsgewijs bij het vinden, het vertellen en het waarmaken van dat verhaal.

‘Een goed verhaal doe je’, is de ondertitel van Storydoing.De auteurs leggen ons uit dat je als organisatie je verhaal niet alleen maar moet vertellen maar ook moet ‘doen’. Of dat taalkundig klopt, doet er even niet toe. Het is belangrijk dat je je mooie verhaal waarmaakt en het niet bij mooie praatjes houdt. Want dan val je door de mand. En zo is het natuurlijk.

Hoe doe je Storydoing?

In de kern draait volgens de auteurs alles in StoryDoing om het ‘Oerverhaal’ van een organisatie, een merk of een club. Daar begint alles mee. Of je nu een mens, een team, een afdeling, of een organisatie bent, je bestaat en daarmee heb je al een verhaal

Het hele proces begint daarom met de fase StoryBeing: dat wat je al bent. Geen verhaal hebben kan eenvoudig niet, want je bent ooit ergens begonnen. Je hebt een oorsprong, een karakter, een mate van zichtbaarheid, een omgeving, bepaalde activiteiten, een verlangen, connecties, weerstanden, betekenis en een toekomst. Dat samen vormt het Oerverhaal.

Methodieken

Methodieken om dat Oerverhaal te achterhalen en te beschrijven zijn de voorgestelde  schrijfsessies, tijdens welke de bouwstenen van het oerverhaal naar boven gehaald worden. Maar de auteurs stellen bijvoorbeeld ook een visualisatie voor om het karakter van de organisatie in beeld te krijgen.

Wanneer het  Oerverhaal ontdekt is, de bouwstenen bekend en de Kern van de Zaak omschreven, gaat erom het Oerverhaal  te vertellen. Dat komt aan bod in de fase StoryTelling, waarbij de bouwstenen vertaald moeten worden naar een mooi verhaal met Hoofdrolspeler, Podium, Medespelers en Uitdaging.

Na die fase begint de fase van StoryDoing, die gaat over het vertalen van dat Oerverhaal naar acties in stijl, beeld, taal, gedrag en cultuur.  De auteurs bevelen Iconische acties aan om de identiteit te versterken, zichtbaarheid te vergroten, je aanbod aan te scherpen, et cetera.

Dat alles resulteert in de fase StoryValue, de laatste van de vier, waarin je onderzoekt welke waarde je creëert met je verhaal.

Hoe gebruik je het boek?

De auteurs suggereren je eigen route door het boek te vinden! De denkroute (van voor naar achter door het boek), de doeroute (gelijk aan de slag met de schrijfsessies) of de slingerroute (Begin met het toetje en daarna pas de soep).

Bevindingen

storydoing-model
Het is al met al een lijvig werk geworden met heel veel opdrachten creatieve sessies, lijstjes, kwadranten; een echt ‘doe-boek’.

Kracht van het boek: verschil maken doe je van binnenuit, alleen dan voeg je waarde toe. Daar gaat het om bij  ‘goede’ storyteling. Dat is een verhaal naar mijn hart. Geen makkelijke of verhullende praatjes, maar starten bij de Kern van de Zaak.

Het hele proces is behoorlijk intensief en het gevaar te verdwalen in de veelheid van opdrachten is aanwezig. De methodiek vraagt om deskundige begeleiding. Bij voorkeur door mensen die weten wat een verhaal is en in staat zijn de uitkomsten langs de narratieve meetlat te leggen.

Een praktisch en waardevol boek, kortom, voor organisaties die op zoek zijn naar hun essentie en die begrijpen dat een goed verhaal de basis vormt voor transitie en betekenisgeving.

Meer weten?

www.storydoing.nl

Mieke Bouma

 

 

 

Een reactie plaatsen