Barman

Barman

Creëer je eigen fans

– door Reinier Rombouts

Hij stak een sigaret op, zette rustig enkele stappen alsof hij in zijn huiskamer liep en leek even een moment alleen. Alsof de film van afgelopen twintig jaar in een seconde voorbij flitste. Bij de eerste slag van de gitarist was hij er weer en sprong richting de microfoon. De soundtrack van de film, zijn film, golfde direct als een orkaan door de zaal.

Ruzie. Euforie. Bandleden die weg gingen. Nieuwe muzikanten die kwamen. Prachtige platen. Zelfs het (tijdelijk) stoppen van de band. Alles had hij overleefd. Geleefd. En nu stond hij hier in Paradiso. Amsterdam. En speelde hij het beste uit zijn oeuvre tijdens de dEUS-tour ter ere van het twintigjarig bestaan van de band. Twintig jaar later. Twintig jaar ouder. Tom Barman speelde, schreeuwde, danste en sleepte iedereen mee. Band en publiek. Energiek als een debutant, gelouterd als een aanvoerder.

De soundtrack van twintig jaar leven voerde me mee naar eerdere concerten, ontmoetingen en momenten die met de songs in me opborrelden. Zoals het magische optreden op Lowlands in 1999 waar de tent bijna ontplofte. Of het biertje dat ik met Barman dronk na een concert in Tilburg, waar ik hem die avond tegen het lijf liep in de kroeg. De dichte deur van de Oosterpoort in Groningen zie ik ook nog zo voor me. Met een briefje erop: concert verplaatst. Barman had stemproblemen. Mijn vriendin en ik hadden er een weekendje Groningen van gemaakt. Met dEUS als toegift. Op de inhaaldatum, enkele dagen later, reed ik met een vriend op een avond twee keer het halve land door voor een set van anderhalf uur. Meer dan de moeite waard. Zeker en vast.

De jonge Barman besloot twintig jaar terug zijn droom na te jagen. Het werd een ware veldslag. Een reis langs afgrondelijke diepten en hallucinerende hoogten. Waarin hij harde keuzes maakte en regelmatig zelf diep werd getroffen. Maar altijd bleef geloven. In zichzelf. In dEUS. In zijn eigen verhaal.

 

Durven, het eigen verhaal blijven vertellen, doen waar je in gelooft: ook voor organisaties cruciale ingrediënten om je in de huidige complexe wereld te laten zien. Niet naar je PR kijken als een verkooppraatje. Dan word je binnen no-time ontmaskerd als onecht. Nee, haal de buitenwereld binnen. Vertel de journalist jouw verhaal: de pieken en de dalen. Fascineer je klanten. En accepteer dat sommigen niets van je moeten hebben. Creëer je eigen fans die in jouw verhaal geloven. En eraan deelnemen. Die ervoor willen betalen en er aan het eind nog een daverend applaus voor over hebben ook.

Barman trapt zijn sigaret uit op het podium. Rookverbod? Niet voor hem. Hij gelooft nog in dezelfde jongen als twintig jaar geleden. Een verbod bestond nog niet.

Reinier Rombouts is senior PR adviseur bij Pride PR en volgt de leergang Chief Storyteller
https://www.linkedin.com/pub/reinier-rombouts/1/489/89b

Een reactie plaatsen