Raak! Storytelling en Presenteren

Tweedaagse training Storytelling in presentaties

Inschrijven

Opleiding

Tijdens deze tweedaagse training leer je hoe je een geweldige presentatie of speech kunt ontwerpen, je publiek kunt raken en ze mee kunt nemen richting een nieuw inzicht.
Je ontdekt hoe je de principes van verhalen en verhaalontwikkeling kunt inzetten bij het ontwerpen van onvergetelijke presentaties en speeches en je leert hoe je je publiek meeneemt op reis en kunt oproepen in beweging te komen.
En hoe je dit doet op een ontspannen manier, in verbinding met je publiek én met jezelf.

Docenten

antoinette

Antoinette van den Steenhoven

Docent, storycoach, presentatietrainer, ademtherapeut

Antoinette is docent aan de Storytelling Academy. Daarnaast werkt zij als trainer en coach in het bedrijfsleven om mensen te begeleiden bij het overbrengen van hun boodschap en bij het stem geven aan hun eigen verhaal. Als professioneel voice-over leent ze haar eigen stem om het verhaal van anderen te vertellen. Antoinette is opgeleid als GZ-psycholoog en maakt naast de principes uit de psychologie ook gebruik van ademwerk om mensen te helpen opgebouwde spanning los te laten en zo nog vrijer en eigener te kunnen spreken en bewegen.

Lees meer

Een goede presentatie brengt iets teweeg

Of je je je verhaal nu houdt voor een managementteam, voor een board van directeuren, voor een bruidspaar, voor een klas met kinderen of voor een groep vrijwilligers, je beoogt iets wezenlijks te veranderen in de hoofden en de harten van je toehoorders. Je probeert mensen te raken en te beïnvloeden zodat er na afloop iets veranderd is.
Je wilt dat ze iets hebben geleerd, een inzicht hebben verworven, een ander perspectief op een zaak hebben gekregen. Ze gaan anders de deur uit dan dat ze erin kwamen!
Een goede presentatie heeft daarom alles te maken met een goed verhaal.

Verhalen als basis
Verhalen vormen al eeuwen de basis van alle goede communicatie en staan aan het begin van grote bewegingen en veranderingen.
Geïnspireerde leiders uit het verleden waren veelal verhalenvertellers en hebben met hun verhaal de loop van de geschiedenis veranderd. Ze hebben mensen in beweging gezet omdat ze een droom of een visie/visioen hadden.
Verhalen gaan altijd over een verandering die plaatsvindt. Er heeft een transformatie plaatsgevonden. En dat is precies wat er gebeurt bij een goede speech of een presentatie: de transformatie van je publiek!

Nieuw inzicht
Goede presentaties hebben hetzelfde magische effect als verhalen. Ze inspireren, verbazen en zetten de troepen in beweging. Ze wekken vertrouwen, helpen nieuwe inzichten verwerven en onthullen een visie op de toekomst.
Goede presentatoren beheersen de kunst en magie van storytelling, ze zijn er meester in, ze vertellen een goed verhaal en hanteren de principes van een goed verhaal. Ze nemen de toehoorder mee in de richting van een nieuw inzicht of een ander perspectief.

De presentator als gids
Vaak willen wij als presentator erkenning van ons publiek:
‘Vind mij alsjeblieft leuk, slim, knap, origineel, kundig, ervaren, geloofwaardig, intelligent, sympathiek, sterk, overtuigend. Zie mij en bevestig mij.’
Maar… als we met die instelling presenteren, zetten we onszelf als presentator centraal.
Bij een goeie presentatie is het precies andersom: Jij als spreker bent NIET de hoofdpersoon (ook al is het misschien spannend of eng wat je doet), maar jouw publiek staat centraal.
Jouw presentatie heeft tot doel de gedachten/overtuigingen en/of het gedrag van je publiek te veranderen.
Jij bent hun gids om hen in dat proces van transformatie te begeleiden.

 

Opbouw

Presence

De presentator zelf

Alles begint bij een ontspannen aanwezigheid.
Hoe gebruik je stem en adem om meer impact te hebben?
Hoe zorg je dat je de hoofden en de harten van de mensen raakt zodat er iets wezenlijks verandert?

1

Wat is een verhaal?

Aandacht voor de kenmerken van een goed verhaal? Hoe bouw je spanning op?
Welke rol spelen principes als set-up, karakters, plotontwikkeling, crises en verbeelding?
Hoe speel je met contrasten en trigger je de verbeeldingskracht?

2

De reis van het publiek

Centraal staat de opgave het publiek stap voor stap mee te nemen op reis naar een nieuw inzicht of bewustzijn.
Wat is de verandering die jij wilt bewerkstelligen? Welke noodzakelijke stappen dien je dan te zetten?
Wat voor inzichten biedt de universele verhaalopbouw  hiervoor en hoe pas je deze principes toe bij het opbouwen en structureren van je presentatie?

3

Locatie

Het Brinkhuis

Brink 29
1251 KT Laren

Het Brinkhuis in Laren bevindt zich in het hart van Laren en is een gezellige en culturele ontmoetingsplaats met een sfeervol theatertje.

Data

Raak!

Raak! Maart'23 2 & 3 maart'23 van 10-17.00 u

Kosten

Gehele leergang

€975,- ex 21% BTW Aanmelden