Cursus Storywriting

Driedaagse cursus

Inschrijven

Opleiding

Leer tijdens deze driedaagse inspirerende en interactieve cursus verhalend te schrijven voor de zakelijke markt. Hoe zet je verhalen strategisch in? Hoe kunnen verhalen je merk versterken? Hoe ontwikkel je  een ‘kernverhaal’? Hoe pas je verhalende principes succesvol toe bij interne en externe communicatie
We gaan we op reis langs de basisprincipes van verhaalontwikkeling.Immers zonder heldere opbouw, zonder karakterisering, zonder conflict… geen goed (merk)verhaal.

Docenten

Mieke Bouma

Oprichter, hoofddocent, dramaturg, storycoach en auteur

Mieke is auteur, docent en storyteller en oprichter van de Storytelling Academy. Ze is opgeleid in het theatervak, was docent aan de Theaterschool in Amsterdam, studeerde Theater-, Film en Televisiewetenschappen aan de universiteit van Utrecht en schreef scenario’s voor film, tv en opdrachtfilms. Ze schreef diverse boeken over storytelling, w.o. Storytelling in 12 stappen, De kleine Campbell, Het verhaal van je leven, Leren Dansen met de Draak en meer.

De reis van de held – archetypen – narratief coachen – creative writing

Lees meer

Wat is storywriting?

Inspireren in plaats van informeren
Als je iets wilt vertellen moet je een goed verhaal hebben. Dat werkt beter dan een opsomming van feiten, procedures, holle frasen of populaire slogans. Verhalen vertellen is niet een kwestie van ‘zenden’ maar van ‘verleiden’.
Maar wat zijn nu de kenmerken van een goed verhaal? Hoe schrijf of hoe componeer je een goed verhaal? Hoe kun je inspireren in plaats van alleen maar informeren? Dat heeft alles te maken met een sterke identiteit. Als je weet wie je bent en waar je voor staat en gaat, dan heb je vanzelf een grotere aantrekkingskracht (magneetwerking) op klanten en stakeholders.

Het komt dus aan op zelfkennis (wie ben ik en wat bied ik?), inlevingsvermogen (wat zijn de problemen en dilemma’s van de klant of de medeweker?) en de creativiteit daar een verhaal van te maken.

Verhalende communicatie
Een goed verhaal onthoud je moeiteloos en vertel je makkelijk verder, het zet mensen in beweging en vormt daarmee de basis van effectieve menselijke communicatie, beïnvloeding, overtuiging en leiderschap. Of het nu om een simpel gesprek gaat, een serie blogs, interne communicatie, een marketingcampagne of om het maken van een reclame- of bedrijfsfilm.

 

 

Opbouw

Opbouw

Wat maakt een verhaal een verhaal?

We gaan op reis langs de 12 verhaalstappen uit de Reis van de held en baseren ons op Storytelling in 12 stappen.  Zo creëer je onvergetelijke karakters en sterke plots.
Aan de orde komen principes als: Premisse, Logline, Protagonist en Antagonist; Begin, Midden, Einde, Omslagpunt, Hoger Doel.

De 12 stappen uit De Reis van de Held worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk en diverse filmfragmenten. Tegelijk vormen de 12 stappen oefenmateriaal: je ontwikkelt je karakters en je plotstructuur voor je (merk)verhaal.

  • Wie is de hoofdpersoon / zijn de hoofdpersonen?
  • Welke rol vervult de organisatie als helper/oplosser/mentor?
  • Welke dilemma’s en problemen heeft de hoofdpersoon?
  • Hoe kunnen die worden opgelost?
  • Hoe wordt het leven van de hoofdpersonen verrijkt aan het einde van het verhaal?
1
Wat is het bestaansrecht en wat heb je te vertelen?

Wat is de missie? En hoe vertaal je dat in een verhaal? Waar wil je je publiek raken? Waarom? In hoeverre draagt jouw aanbod bij aan een betere wereld? Hoe breng je spanning in je verhaal door middel van je karakters, de crisis, de  climax en de afloop? Wat staat er op het spel? Welke waarde(n) wil je communiceren? Van waar naar waar beweegt het verhaal? Wat is de plotvraag? Wat is de belofte?
Veel vragen, met vele antwoorden.

We kijken en bespreken diverse voorbeelden, onderzoeken  communicatie-uitingen en voorbeelden van geslaagde verhalende ‘branding’.

2
Karakterisering door middel van archetypes

Alles staat en valt bij een goede karakterisering. Is het verhaal herkenbaar? Zijn de personages geloofwaardig? Waar staan ze voor? We besteden aandacht aan brandpersonalities (dmv het gebruik van de 12 archetypes). Je kunt je  merk archetypisch positioneren, maar ook je klanten of stakeholders plaatsen in een archetypische drijfveer. Dat levert herkenning en verbinding op.

3
Betekenis creëren

We bieden je fundamentele inzichten en praktische tips en trucs, waarmee je in de toekomst aan de slag kunt bij het schrijven van corporate stories, blogs, PR plannen, concepten en voorstellen, scripts en (merk)verhalen.

Daarbij is aandacht voor de kracht van metaforen in je blogs en geschreven communicatie. Hoe creëer je met beelden en karakters betekenis, hoe maak je je punt?

We focussen bovendien op het ontwikkelen van een vertellers-instinct en oefenen met scenes en het redigeren van elkaars werk, maar er is vooral ook aandacht en tijd voor het creatieve proces!

We besteden aandacht aan de mogelijkheden en het ontwikkelen van Prompts voor A.I. tbv het ontwikkelen van content, opbouw en structuur.

4

Locatie

Hermonde – Bennekom

Bornweg 12b
6721 AH Bennekom

De meeste opleidingen van de Storytelling Academy vinden hier plaats. Wij genieten daar altijd van rust, ruimte, natuur en gastvrijheid.

Wil je overnachten in de buurt? Neem dan even contact met ons, dan sturen we je een aantal suggesties.

Data

Najaar '24

Storywriting - Verhalend schrijven voor de zakelijke markt 18, 25 sept en 2 oktober van 10-17 u

Voorjaar '25

Storywriting - Verhalend schrijven voor de zakelijke markt 5, 12 en 19 maart '25

Kosten

Gehele leergang

€1100,- ex 21% BTW Aanmelden