Cursus Storywriting

Driedaagse cursus

Inschrijven

Opleiding

Leer tijdens deze inspirerende, interactieve cursus van drie dagen hoe je de kracht van verhalen kunt inzetten voor jouw bedrijf, product of dienst. Welke technieken zijn er om jouw publiek te betrekken, te raken en in beweging te brengen? Waar moet een goed verhaal eigenlijk aan voldoen? Hoe verzin je steeds nieuwe verhalen met dezelfde kernboodschap? Wat zijn (merk)archetypes? En hoe pas je storytelling succesvol toe in campagnes en communicatie?

In drie dagen leer je hoe je jouw eigen creativiteit aanwakkert, wat de basisprincipes van storytelling zijn en hoe je jouw publiek emotioneel betrekt in je communicatie.

Docenten

Mieke Bouma

Oprichter, hoofddocent, dramaturg, storycoach en auteur

Mieke is auteur, docent en storyteller en oprichter van de Storytelling Academy. Ze is opgeleid in het theatervak, was docent aan de Theaterschool in Amsterdam, studeerde Theater-, Film en Televisiewetenschappen aan de universiteit van Utrecht en schreef scenario’s voor film, tv en opdrachtfilms. Ze schreef diverse boeken over storytelling, w.o. Storytelling in 12 stappen, De kleine Campbell, Het verhaal van je leven, Leren Dansen met de Draak en meer.

De reis van de held – archetypen – narratief coachen – creative writing

Lees meer

Paul de Haas

docent, regisseur, creatief schrijver

Paul de Haas is creatief schrijver en regisseur met een achtergrond in de psychologie. Hij werkte bij verschillende reclamebureaus waar hij verhalen vertelde in elke denkbare vorm: van tv-commercials tot documentaires, en van korte films tot social media activaties. Zijn liefde voor storytelling en zijn kennis van psychologie combineert hij in zijn workshops en trainingen, waarbij hij jou wil inspireren en helpen om je eigen, krachtige verhalen te vertellen.

Lees meer

Wat is storywriting?

Inspireren in plaats van informeren
Als je jouw publiek écht wil bereiken, moet je een goed verhaal hebben. Veel zakelijke communicatie is rationeel en richt zich op informatieoverdracht. Maar met zakelijke storytelling betrek je mensen emotioneel, door de belangrijkste feiten en data te verweven in een meeslepend verhaal. Maar wat zijn de kenmerken van een goed verhaal? Hoe schrijf of construeer je dat? Hoe ga je van informeren naar inspireren? Dat heeft onder andere te maken met een sterke eigen identiteit (wie ben ik en wat bied ik?), inlevingsvermogen (wat zijn de problemen en wensen van mijn doelgroep) en de toegepaste creativiteit om daar een verhaal van te maken. In deze driedaagse cursus leer je daar alles over. 

Overal toe te passen
Een goed verhaal onthoud je moeiteloos en vertel je ook makkelijk verder. Verhalen zetten mensen in beweging en vormen zo al eeuwen de basis van effectieve communicatie, beïnvloeding, overtuiging en leiderschap. En als organisatie kun je deze principes overal op toepassen: in gesprekken, presentaties, blogs en social media posts, maar ook in interne communicatie, arbeidsmarktcampagnes, bedrijfsfilms, marketinguitingen en reclames. Straks gebruik je de kracht van storytelling in al je communicatie.

 

 

Opbouw

Opbouw

De basisprincipes van Storytelling

Dag 1. We gaan op reis langs de 12 stappen uit de Reis van de held, gebaseerd op het boek Storytelling in 12 stappen.

Aan de orde komen principes als: Premisse, Logline, Protagonist / Antagonist, Begin / Midden / Einde, Omslagpunt en Hoger Doel.
De 12 stappen uit De Reis van de Held worden geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk en diverse filmfragmenten. Tegelijk vormen de 12 stappen oefenmateriaal: je ontwikkelt je karakters en je plotstructuur voor je (merk)verhaal.

 

1
Archetypes, merkpersoonlijkheid en rolverdeling

Dag 2. Welke rol heb jij, en welke rol heeft jouw doelgroep? Dat zijn twee essentiële vragen als het gaat om effectieve communicatie. Jouw rol gaat over je bestaansrecht. Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw missie? Wat is je persoonlijkheid en je tone-of-voice? Wat zijn je kernwaarden en wat is je belofte?

Daarnaast wil je een helder beeld hebben van jouw doelgroep. Wat wil hij bereiken? Welke dilemma’s en problemen staan in de weg? Hoe kunnen die worden opgelost? Hoe wordt het leven van de hoofdpersonen beter, aan het einde van jouw verhaal? 

We leren over de 12 merkarchetypes, en ook over de archetypische drijfveren van je publiek. We doen schrijf- en denkoefeningen, kijken en bespreken uitingen van andere organisaties, en onderzoeken voorbeelden van geslaagde en minder geslaagde verhalende ‘branding’.

2
Aan de slag

Dag 3. Deze dag gaan we onze creativiteit aanwakkeren, en concreet aan de slag. We bieden je fundamentele inzichten en praktische tips en trucs. Je gaat direct schrijven aan jouw corporate story, blog, social media kalender, PR plan, marketingconcept, script of (merk)verhaal. We leren beeldend te vertellen. We oefenen met fictieve scenario’s en het redigeren van elkaars werk. En we besteden extra aandacht en tijd aan de psychologie van het creatieve proces. Na dag drie ken jij de principes van storywriting, sta je volledig ‘aan’ en weet je hoe je de kracht van verhalen kunt inzetten voor jouw bedrijf, product of dienst.

3

Locatie

Hermonde – Bennekom

Bornweg 12b
6721 AH Bennekom

De meeste opleidingen van de Storytelling Academy vinden hier plaats. Wij genieten daar altijd van rust, ruimte, natuur en gastvrijheid.

Wil je overnachten in de buurt? Neem dan even contact met ons, dan sturen we je een aantal suggesties.

Data

Voorjaar '25

Storywriting - Verhalend schrijven voor de zakelijke markt 5, 12 en 19 maart '25

Kosten

Gehele leergang

€ 1150, -,- ex 21% BTW Aanmelden