Ik wil niet te persoonlijk worden

door Mieke Bouma
‘Ik wil niet al te persoonlijk worden, hoor.’ M. kijkt er een beetje bezwaard bij.
‘Waarom niet?’, vraag ik.
‘Dat is in ons bedrijf niet gebruikelijk.’
Ze zwijgt even.
‘Wie zit er nu op mijn persoonlijke verhaal te wachten?’

M. is manager van een groot team en wil graag een gloedvol verhaal voor haar team voorbereiden. Er is een teamdag gepland op een mooie locatie, ‘echt heel inspirerend’, en de dag is bedoeld om het team voor te bereiden op ‘innovaties’ (lees: bezuinigingen). Of ik kon helpen met dat verhaal.M. heeft mij in de sessie hiervoor een paar prachtige persoonlijke verhalen verteld over hoe zij trouw blijft aan zichzelf, hoe ze haar hart volgt, hoe ze omgaat met tegenslag, over haar veerkracht. Verhalen die beslist de moeite waard zijn te vertellen in de context van de teamdag. Verhalen waarmee ze impact zal hebben omdat het thema’s zijn die mensen zullen herkennen. Maar ze heeft er een weekje over geslapen en de angst bekruipt haar.

Ander voorbeeld:
‘Zorg dat je verrassend opent,’ zei ik laatst tegen P., een manager die voor de Raad van Bestuur moest rapporteren. ‘Begin alsjeblieft niet met het obligate ‘Goedemorgen, mijn naam is … en vandaag gaan we het hebben over…’.
‘Begin met een mop, een filmfragment, een anekdote, een vraag, een weetje, een opvallend nieuwsfeit uit de krant van die dag, maar verras!’
Ik zag hem twijfelen.
‘Is dat niet een beetje gek? Ik bedoel, het is de Raad van Bestuur… die willen gewoon feiten en cijfers, die hoef ik toch niet te entertainen!’

Het zijn bekende valkuilen bij het ontwikkelen van leiderschapsverhalen. Men wil wel een goed verhaal vertellen, maar bij voorkeur toch niet al te persoonlijk, niet te gek.
Het is de angst om het anders te doen, angst om buiten de gebaande paden te gaan, angst om persoonlijk te worden, kwetsbaar te zijn, angst om je kop echt boven het maaiveld te steken.
En er zijn nog meer valkuilen. Zoals de valkuil geen punt te maken en maar oeverloos uit te wijden of alleen maar borstklopperij over bedrijfssuccessen of de valkuil jezelf heel belangrijk te maken en het publiek te vergeten en er zijn er nog veel meer. Denk aan duizelingwekkende Prezi’s, bonte PowerPoints met allerlei invliegende teksten en niet ter zake doende afbeeldingen of te lange saaie speeches voorgelezen van een blad papier.

Als je je mensen echt willen raken zul je je als leider, manager, directeur of teamleider kwetsbaar moeten opstellen, want hoe plant je anders die boodschap op overtuigende wijze in de hoofden en de harten van mensen?
En ja, het komt vaak aan op een heel persoonlijk verhaal waarmee je vertrouwen wekt, een verhaal waarmee je verbinding maakt, waarmee je laat zien dat je ook angst kent om zekerheden te verliezen en dat het de moeite loont om af en toe je comfortzone te verlaten om iets nieuws te leren.

De komende tien jaar zal jouw vermogen om op een overtuigende manier je verhaal te brengen doorslaggevend zijn. Het zal de belangrijkste vaardigheid zijn om je te helpen je dromen te verwezenlijken’ schrijft Carmine Gallo in De kracht van Storytelling.
En zo is het.

Daarom hebben wij als Storytelling Academy een tweedaagse masterclass ontwikkeld waarin deze en andere zaken behandeld worden en waarin leiders worden ingewijd in de kunst van het vertellen van een goed verhaal.

Een reactie plaatsen