STORYTELLING ACADEMY Magie en Meesterschap van verhalen

Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bijelkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven, maar roep in hen het verlangen wakker naar de eindeloze zee
- Antoine de Saint Exupery

Toepassingen

Verhalen gaan over verandering. Daarom zijn ze zo geschikt om in te zetten bij menselijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling. Wanneer je de vraag stelt: wie ben je en waar ben je naar toe op weg... dan is het antwoord op die vraag vaak gelijk al een verhaal. En de vraag die dan vaak volgt is: wat zijn de beren op de weg en de draken die je moet verslaan om te komen waar je wilt? Wij leiden mensen op om in hun eigen professionele context verhalen in te zetten en daarmee geluk en groei te bewerkstelligen.

Teamontwikkeling

Een organisatie (of een team) is - net als een mens - voortdurend in ontwikkeling. En in iedere fase van het bestaan zijn er weer andere zaken aan de orde. Verhalen leren je in welke fase van je bestaan je je bevindt en wat je te doen staat, welke draken moeten worden verslagen en welk angsten moeten worden overwonnen om uit te groeien tot het beste wat je in je hebt.

Persoonlijke ontwikkeling

'Word de held in je eigen verhaal' is ons motto. Daarbij is 'De Reis van de Held' van Joseph Campbell een voortdurende inspiratiebron. De gedachte is: je bent de schrijver van je eigen levensscript en het is aan jou te bepalen wat voor verhaal dat is en welke stappen je kunt nemen om uit te groeien tot een grotere versie van je zelf. Je creëert je eigen mythe.

Leiderschapsverhalen

Als je iets te vertellen hebt, moet je wel een goed verhaal hebben. Immers: een goed verhaal, op het juiste moment overtuigend verteld, kan een wereld van verschil maken en mensen in beweging zetten, inzichten verschaffen, verlichten of verbinden. Hoe vind je als leider of manager het verhaal waarmee je verschil maakt?

Merkverhalen

Een sterk merk spreekt tot de verbeelding en creëert fans en aanhangers. Wat is het verhaal van je product of je dienst? Welk archetype betreft het hier? Op welke behoefte wordt ingespeeld? Wat is de waarde die je toevoegt? Wat beloof je? Hoe zorg je voor een onweerstaanbare aantrekkingskracht? Waarmee verleg jij een steen in de rivier?

Cultuur en identiteit

De cultuur in een organisatie is de optelsom van de verhalen die er leven. Maar welke verhalen gaan er eigenlijk rond? Welke dienen te worden gehoord? Welke verhalen bekrachtigen de sfeer? En welke zijn ondermijnend? Hoe verzamel je deze verhalen? Een sterke identiteit heeft alles te maken met dit bewustzijn. Zo kun je groeien van binnenuit.

Corporate stories

Een goed bedrijfsverhaal samenstellen is een kunst. Het bevat de bedrijfsfilosofie, de drijfveren, de angsten maar bovenal de spirit. Bovendien voldoet het aan de narratieve wetten. Het heeft een kernbelofte, er is een held, een hoger doel en het gaat over een specifieke waarde die al of niet op het spel staat.
XXX
Wil je zelf meer leren over een van deze toepassingen? Doe dan mee aan de leergang Chief Storyteller. Of zoek je een incompany-traject? Neem contact met ons op en wij luisteren naar je verhaal.
wie
Wij zijn story-professionals met een grote liefde voor het verhalenvak en een jarenlange ervaring op het gebied van opleiden en trainen.
lees meer over ons...
contact
Tel:
+ 31 6 21 88 74 69
Postadres: Cuneralaan 50
3911 AD Rhenen
Email: info[ed]storytellingacademy.nl
missie
De Storytelling Academy koestert de magie en ontwikkelt meesterschap bij het vinden, vormen en vertellen van verhalen