storytelling nieuws Magie en Meesterschap van verhalen

En toen schreef ik 'paperplic'

-door Evert van Walsum

th

Ik stap uit de intercity en mijn schoenzolen maken contact met de perronvloer op Amsterdam Centraal. Het station is pas nog vernieuwd, de 21e eeuwse OV poortjes wurmen zich in de 19e eeuwse onderdoorgang. Het ziet er ongelooflijk klunzig uit maar de stad stelt me gerust: al het ongemak is tijdelijk. De vloer is merkwaardig schoon. Er ligt nauwelijks rommel. Dat is jammer, ik buk graag om dingen op te rapen. Ik kijk naar mijn schoenen en zoek er dan schatten bij. Ik vind alleen een weggegooid servet en een paperplic.

Geërgerd staar ik naar het papier want ik heb net paperplic geschreven. Het gebeurt tijdens een oefening flow schrijven, een techniek die ik tijdens de cursus Storytelling heb geleerd. Die vergissing leert me hoe ik schrijf en het leermoment is pijnlijk. Ik schrijf namelijk met een pen in mijn linkerhand van links naar rechts tot ik kramp krijg in het vingerkootje van mijn duim. Wanneer het schrijven niet meer gaat pak ik de pen over met mijn rechterhand. Met rechts werkt de linkerhersenhelft het best en ik zit verwachtingsvol in de creatieve modus. De schrijffout ontstaat precies op het moment van overpakken. Zo heb ik blijkbaar mijn hersens om de tuin geleid en struikel over een losliggend woord op het perron: paperplic. Ik zoek het woord op op Wikipedia. Het betekent iets met hersenhelften, brainwaves, het loslaten van structuur en het laten stromen van de associatieve, vrije creativiteit. Die stroomt vrijuit, ik voel het van links naar rechts klotsen in mijn hoofd. Het klinkt allemaal mooi. Het verklaart alleen nog niet waarom ik paperplic schreef.

Die blessure aan het vingerkootje doet pijn bij het schrijven. Zomaar. Er is niets gebroken, er is niets gekneusd, er is niet eens iets onherstelbaars te zien. Ik heb een vermoeden hoe het gekomen is. Maar ik weet het niet zeker. Het is daarom een vermoeden van vermoeden. Zou het komen omdat ik elk uur van de dag wel even achter de pc zit, met mijn hand op de muis en de kat aan mijn voeten? Ik doe de muis weg en schrijf verder met mijn middenvinger op het touchpad maar de pijn blijft als een ijspriem steken tussen de botjes in mijn hand. Als het niet aan de muis ligt moet het aan de kat liggen. Zij schurkt zachtjes om mijn enkels en ik laat haar daarna spelen met de dode kikkers in mijn tuin. Waarom zou ik eigenlijk mezelf zo pijnigen door met de hand te schrijven terwijl het warme bad van afwaswater in de gootsteen wacht…

Goed, ik schreef paperplic, maar niet getreurd. Ik heb er drie dingen van geleerd. Schrijven met een pen is goed voor de fijne motoriek. Lezen met een bril is goed voor de kleine lettertjes. Veel praten geeft een frisse mond. Ik schrijf een heleboel woorden maar de lijn ontbreekt. Ben ik nu toch aan het flow schrijven? Wat hadden Mieke en Marciel ook alweer gezegd? Het gaat om het schrijven, niet om het resultaat. Het resultaat gooi je weg. Het lijkt een vreemd advies op een schrijfcursus maar de boodschap is duidelijk. Niet de woorden zijn het resultaat, niet de zinnen. De enige betekenis van wat ik heb geschreven, vind ik in de vrijheid van het schrijven zelf.


Evert van Walsum

3a2f735 (1)


"Ik ben ontwikkelingsdeskundige en mijn werk speelt zich voornamelijk af in Afrika. Daar heb ik het grootste deel van mijn professionele loopbaan gewoond, meestal in gebieden die in de media als ´niet zo makkelijk´ bekend staan vanwege bijvoorbeeld oorlogen of droogte.
Tegenwoordig ben ik zelfstandig consultant en schrijf adviezen, plannen en projectvoorstellen. Ik schrijf graag en vaak, professioneel en ook privé als uitlaatklep.
Storytelling is voor mij een manier om een boodschap over te brengen, wervend, helder en begrijpelijk - met behoud van emotie. Ik volg de cursus Storytelling om aan mijn schrijftechniek te werken, met een nadruk op de opbouw van het verhaal. Een goede structuur is namelijk voor elk stuk tekst belangrijk, of het nu om een wetenschappelijk artikel of een blogpost gaat! "


Comments

Helden

- door Bas Schepers

kamer-steunt-manifest-ouderenzorg-hugo-borst

Ik zet de radio wat harder, schakel terug en voeg in op de afslag naar Zwolle. Ik hoor Martin van Rijn praten over monitoren, normen, kwaliteitskaders en 2,1 miljard extra voor verpleeghuizen. Bingo. Snel pak ik het tankbonnetje van de bijrijdersstoel en klad de woorden van onze staatssecretaris erop. Op een beter moment kan dit radio-interview niet komen voor mij.

Ik ben namelijk op weg naar dertig studenten toegepaste gerontologie in Zwolle. Zij hebben mij uitgenodigd voor een gastles over Storytelling. Hun vraag? Wat is de kracht van een goed verhaal.
Lees meer...
Comments

Storytelling (en solliciteren) als professie.

Door Ignace de Haes

Ignace + monnik

Afgelopen najaar heeft er een artikel in het NRC over mijn werk gestaan met als titel: ‘Baan nodig, vertel eens een verhaal’.
Lees meer...
Comments

De lege stoel - een oude verteltraditie

Storytelling, het heilige werk

- door Mieke Bouma

Schermafbeelding 2017-03-27 om 11.12.27

Sinds kort heb ik een nieuw ritueel.
Als ik een verhalenkring leid of een workshop storytelling verzorg, zet ik aan het begin een lege stoel in de kring klaar. Dat heb ik geleerd van Clarissa Pinkola Estes, die in haar boek De ontembare Vrouw refereert aan oude verhaaltradities, de Cantadores. De lege stoel werd neergezet voor een denkbeeldige gast en bood ruimte aan de behoeften van alle aanwezigen. De stoel als groepsziel. Lees meer...
Comments

The Journey - een gedicht


Its_Always_a_Journey_(4912051502)

Schermafbeelding 2017-03-09 om 10.37.42
Johan-Lou Verwimp komt helemaal uit België voor de Storytelling Academy en volgt de module Storywriting. Hij maakte ons attent op dit mooie gedicht van Mary Oliver, waar hij zelf een prachtige vertaling van maakte. Een treffende vertolking van wat 'The Call' met je kan doen…

Johan-Lou is verteller en copywriter. Kijk op de site van Johan-Lou voor meer informatie.
1486998274665

Lees ook de oorspronkelijke Engelse versieLees meer...
Comments

Ik ga op reis en ik neem mee deel 2...


door Henk Hofman

18232873-vintage-stilleven-met-kompas-sextant-en-oude-kaart

In een mooi artikel in de NRC van 5 september 2015 beveelt Robbert Dijkgraaf bij het begin van het academisch jaar de studenten aan vier dingen mee te nemen op reis: een kompas, een stemvork, een loep en een dobbelsteen.

Ik werd blij van het artikel omdat ik al vaak tegen mezelf en anderen, Rutger Kopland citerend, zeg:

Onze kaarten hebben we achtergelaten,
ergens, niet boos, niet weemoedig:
ze vertelden ons wat we al wisten,
waar we vandaan kwamen.
Niet waar we waren.
Lees meer...
Comments

Een kerstverhaal door Geke van der Werff

art-of-wolves

Het is nog donker wanneer Pavel Ivanowitch de slee klaarmaakt, de paarden voert, een extra zak haver op de slee bindt. Het is koud, bitter koud. Hij legt een vacht in de slee en een rendierhuid op de bok. Binnen zorgt Anna Alexandrova voor de kleintjes, ze worden gevoed, warm aangekleed, ze legt ze samen in de mand en dekt ze toe met een schapenvacht. Alleen hun neusjes zijn nog zichtbaar.
Vandaag maken ze de jaarlijkse tocht naar het dorp waar zij beiden geboren zijn om de zonnewende te vieren. Morgen keert de zon en vieren ze dat het licht terugkomt en er een einde komt aan de lange, koude winter. Lees meer...
Comments

De reis van de held in de serie Stranger Things

- door Kan Kloeze

De_reis_van_de_held_telltalesmedia_rechthoekig

'Did you guys ever read Stephen King?’ zegt de zus van een psychisch ernstig gestoorde vrouw met een minzaam glimlachje tegen de sheriff en de labiele moeder die samen op zoek zijn naar haar verdwenen zoontje Will.

Het is een prachtig moment in de Netflix-serie
Stranger Things, vol zelfspot. Niet van de zus, maar van de scenarioschrijvers. De hele serie draagt namelijk de handtekening van Stephen King, de meesterverteller, zonder dat hij een letter aan het script heeft bijgedragen. Ook is het verhaal niet gebaseerd op een van zijn boeken. Toch zitten alle King-elementen erin.
Lees meer...
Comments

De zin van storytelling

Door Ignace de Haes
Ignace de Haes is onlangs afgestudeerd als Chief Storytelling met de thesis ‘De zin van storytelling: ”Is het zo simpel dat een bewust gekozen woordvolgorde mijn leven zin kan geven?”’.

Hieronder volgt de eerste pagina van zijn thesis. Als je zijn hele thesis wilt lezen, kun je contact opnemen met I.deHaes@ftr.ru.nl

De zin van storytelling begint met een verhaal
7449310736_f637d5774f_b

Lees meer...
Comments

de werkelijkheid is slechts een verhaal

Mythisch thema in de film Room

-door Mieke Bouma

room_movie
Een paar weken geleden zag ik de
Canadees-Ierse film ‘Room’ waarin het aangrijpende verhaal wordt verteld van een vijfjarig jongetje – Jack - dat zijn beeld over de werkelijkheid moet bijstellen als hij uit de beklemmende ruimte, waar hij al sinds zijn geboorte met zijn moeder gevangen zit, weet te ontsnappen. Een ogenschijnlijk simpel verhaal, maar met mythische proporties; een film die nog weken nazinderde.

lees verder
Comments

Presenteren: stap in de rol van de mentor

- door Mieke Bouma

12672-boeiend-presenteren-overtuiging-kracht-hart_l

Stel… je krijgt het podium. Er is een groep mensen die naar jou komt luisteren. Je bent gevraagd iets te komen vertellen over je dienst of je product, of over jezelf. Er zijn misschien aankondigingen rondgegaan op social media, er zijn affiches gedrukt met jouw naam en foto. Voordat je het podium opgaat, heb je een zendertje gekregen, de techniek is getest Iemand van de organisatie kondigt je aan, het publiek applaudisseert en daar sta je dan. Misschien wat zenuwachtig, maar je bent wel de belangrijkste figuur op dat moment in de zaal en je denkt: kijk, mij eens op dit podium. Ik ben een held!
Lees meer...
Comments

“Leven betekent beginnen”

… dus laten we beginnen met het vertellen van ons verhaal

-door Mieke Bouma

vergezicht
We leven in barbaarse tijden, met vreemde en onvoorspelbare ontwikkelingen. Sommige mensen worden er bang van, anderen zeggen dat je je geen zorgen moet maken, dat we in de overgang zitten naar een nieuwe tijd en dat dat nu juist de crisis veroorzaakt. We moeten afscheid nemen van het oude en het nieuwe is niet gevonden. Maar waar zijn we eigenlijk naar toe op weg?
Lees meer...
Comments

Over creativiteit, angst en liefde


- door Mieke Bouma


19635_Gilbert_Big magic 200

Afgelopen vrijdag was ik – en met mij nog meer storytellers – bij de lezing van Elizabeth Gilbert in Paradiso, waar ze sprak over haar nieuwe boek Big Magic. Dit boek is sowieso een aanrader voor storytellers, want het gaat helemaal over hoe je het creatieve leven kunt voeden. Geestig geschreven, heel persoonlijk en inderdaad: dat wonderlijke proces van creativiteit, It’s magic. Wat een leuke, wijze vrouw, die Liz!

Lees meer...
Comments

Aartsengel

door Jan Kloeze

Het is vrij gemakkelijk om van gedaante te veranderen. Het enige dat daarvoor nodig is, is een goed verhaal. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik halverwege de jaren zeventig verhuisde van Brabant naar Friesland. Plotseling had ik de kans opnieuw te beginnen, zonder dat iemand mijn geschiedenis al kende. Van een tamelijk onopvallende leerling in 4 VWO op het Monsignieur Zwijssen College, veranderde ik in een behoorlijk activistische, tikkeltje arrogante oprichter en eerste voorzitter van een leerlingenraad op het Lienward College.
Wat leidde tot ontsteltenis op de school. Eén van de docenten hield mij eens aan in de gang. ‘Jij gedraagt je als de engel Gabriël’, siste hij me toe. Voor minder Bijbelvaste lezers: dat is de aartsengel die Adam en Eva het paradijs uitstuurde.
Lees meer...
Comments

Storytelling en solliciteren: formuleer en gebruik je goede ervaringen

- Door Ignace de Haes

tips

“Ik help zelfs nu anderen pleinen oversteken; ook in figuurlijke zin. De eerste keer in mijn leven dat ik alleen een plein overstak was op het Piazza Navona in Rome. Zonder erbij na te denken was ik overgestoken, zo mooi vond ik dat plein. ‘Yes ik kan het', riep ik uit toen ik besefte dat ik aan de overkant stond en dat gaf me een euforisch gevoel”.

Het bovenstaande citaat komt van een studente die haar gelukzaligste moment heeft geformuleerd; zij heeft er zoveel zelfvertrouwen uitgeput, dat ze er ook iets is mee gaat doen.

Hieronder volgt een beknopte theoretische verantwoording en een oefening om in het sollicitatieproces gebruik te maken van gelukzalige ervaringen. Natuurlijk kan er ook in andere setting gebruik gemaakt worden van goede ervaringen.
Lees meer...
Comments

Storytelling + solliciteren = het succesverhaal

- door Ignace de Haes
images

“Geboren in het verscheurde Voormalig Joegoslavië heb ik aan den lijve ondervonden wat haat met een mens kan doen. Daarom wil ik uit de grond van mijn hart mensen met elkaar verbinden.”

Een studente klopte bij me aan omdat ze dacht geen baan te krijgen vanwege haar buitenlandse achternaam. Na een aantal oefeningen in storytelling formuleerde ze de bovenstaande zinnen, die zo ook op haar LinkedIn profiel plaatste. Een Limburgse gemeente die op LinkedIn zocht naar “een beleidsmedewerker volkshuisvesting die mensen kan verbinden” stuitte op haar pakkende openingszin. Ze waren meteen een match; de studente heeft haar droombaan gevonden.
Lees meer...
Comments

Tof


- door Reinier Rombouts

Tof-Thissen-UWV-890x395_c

Je zult maar worden aangesteld als nieuwe kapitein van slagschip UWV. Alstublieft: een vastgelopen schuit. De rest van de bemanning? We hebben een aanzienlijk deel net achtergelaten in de vorige haven. Ja, we liggen even vast op een zandbank ver uit de kust. Maar u krijgt het vast in beweging. Communicatie met het vasteland? Ja hoor, er zijn communicatiemiddelen aan boord. Het schip is prima bereikbaar, tenminste wanneer de systemen in de lucht zijn. Succes!
Lees meer...
Comments

Ik ga op reis, en ik neem mee...

Over perspectieven en verbeelding

-door Mieke Bouma
shutterstock_126767585
Een parabel:
Twee mannen zitten in een cel. Een grote en een kleine man. De cel is duister. Maar helemaal bovenin bevindt zich een piepklein raampje, met tralies.
Iedere ochtend neemt de grote man de kleine man op zijn schouders zodat de kleine man door het raampje naar buiten kan kijken. En de kleine man vertelt dan wat er allemaal te zien is door het kleine raampje. Hij vertelt over de warm gele gloed van de zomerzon, de kleuren van de herfst, hij beschrijft de stille winterlandschappen, de lammetjes in de lente wei. Hij vertelt over mensen die hij voorbij ziet komen. Jonge mensen, oude mensen. Fietsers, wandelaars. Over liefde, ongelukken en verlangens.
En de grote man luistert en glimlacht.
Op een dag gaat de kleine man dood. (Of hij wordt vrijgelaten, dat doet voor het verhaal niets ter zake.) En vanaf dat moment moet de grote man het zonder hem en zijn verhalen stellen. Hij teert langzaam weg. Een bewaker vraagt hem op een dag wat hem scheelt. De grote man wijst naar het raampje en legt uit dat hij zo graag nog eens naar buiten zou willen kijken. De bewaker brengt hem een laddertje. De grote man beklimt vol verlangen de steilen. Hij kijkt .... en ziet een muur.
Lees meer...
Comments

Opstaan

Patriottisme in de 21ste eeuw

- door Yvette Tick
1381790841000-humans-of-new-york

“Vooroplopen, laat dat maar aan de Nederlanders over. Dan wil je natuurlijk ook een bank die voorop loopt.” Zo is te horen in de televisie reclame van de ING. Even los van wat je kunt vinden van het statement dat de ING als bank voorop zou lopen is er nog iets aan de hand met deze reclame. De ING zit er namelijk goed naast.
Lees meer...
Comments

Story-goeroe Robert McKee: ‘Storify your data’

-door Reinier Rombouts
Schermafbeelding 2015-06-04 om 10.21.45

Het overgrote deel van de organisaties en merken is bang voor het negatieve, leeft niet de realiteit en praat het liefst over zichzelf. Geen wonder dat voor 95% van de merken geldt dat 95% van de consumenten het niets kan schelen of zij morgen verdwijnen. Pijnlijke conclusie, maar de waarheid is hard, volgens Robert McKee. En alleen de waarheid helpt je om een verhaal met betekenis te vertellen. Eén waarna consumenten iets gaan doen. Dat is namelijk het doel van ‘storytelling in business’: de luisteraar komt in actie na het horen of zien van je verhaal. Door het kopen van een product of dienst, of het simpelweg doorvertellen van jouw verhaal: er gebeurt iets.

Lees meer...
Comments

Dagboek met zwarte bladzijden


- door Reinier Rombouts
Guantanamo_Dagboek

Verhalen zijn een sterk middel. Hoewel leiders een arsenaal aan mogelijkheden hebben om burgers, medewerkers en consumenten in beweging te krijgen, is een goed en geloofwaardig verhaal vaak de enige manier om een publiek doeltreffend te raken. Ze zo mee te nemen dat ze na afloop zelf inzien waarom actie nodig is. Leiden is vertellen. En vertellen is leiden. Het is niet alleen eenzaam aan de top, eenmaal daar aangekomen blijken je middelen vaak aardig uitgeput en weinig rechtstreeks. Wat je rest, is je verhaal. Liefst zo persoonlijk mogelijk. Een verhaal met urgentie om te duiden en verleiden, anders wordt leiden al gauw lijden.
Lees meer...
Comments

De inclusieve reis van de held

Verhalen als kompas op weg naar een inclusieve organisatie
- door Fleur van de Berg

Met de invoering van de Participatiewet is BV Nederland een oproep tot avontuur gedaan: op een andere manier naar werk kijken om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te bieden binnen onze organisaties. Als communicatieadviseur werk ik mee aan een project van een werkgever die hier werk van wil maken omdat deze een voorbeeldrol voor zichzelf weggelegd ziet: UWV. Een prachtige uitdaging waarin storytelling het verschil kan maken.


Lees meer...
Comments

Als woorden een dans zijn


-door Yvette Tick

bff308daf7b6477184d21e1c2dfdf151.jpg_srb_p_580_387_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

“Het is alsof mijn baas en ik een andere taal spreken. Als hij iets duidelijk wil maken is het net alsof hij een soort dansje staat te doen en ik begrijp er niks van.”
De opmerking intrigeert me vooral door de symboliek van de woordkeus. Het woord ‘dansje’ zegt eigenlijk: hij kan helemaal niet dansen. Het zegt ook dat deze vrouw graag ziet dat haar grote baas wel degelijk kan ‘dansen’. Oftewel de juiste woorden kan gebruiken om echt indruk te maken. Zoals een dans dat kan. De metafoor van de dans koos ze wellicht onbewust. Maar het is een logische.
Lees meer...
Comments

Sam Gewissies en het Uitzendbureau van de Toekomst

Opdat er vele Sam Gewissies mogen opstaan

-door Wietske Glandorf

coetttfrosam_dvd_emynmuil1

Het was een mooi beeld, zondag 22 maart in Tegenlicht. Een intelligente, veelzijdige, creatieve dame werd voorgesteld als werker van de toekomst. Door het tweede machinetijdperk verdwijnt straks 50 % van al onze banen wereldwijd.
En dat geeft mogelijkheden! We kunnen bijvoorbeeld allemaal minder werken. En onze vrijkomende tijd besteden aan onze gezinnen en omgeving.
Meer doen aan onze hobby's, sporten, filosofie, muziek, mindfull leven, whatever.
En als intelligent, veelzijdig en creatief mens ons werk bij elkaar scharrelen in die radicaal andere wereld. Niet door op een baan te solliciteren maar door onze talenten op verschillende plekken in te zetten.

Lees meer...
Comments

Wubbo Ockels en zijn rode pil

Hoe 7 miljard rode pillen de wereld kunnen redden

- door Wietske Glandorf

Wubbo Ockels zweefde rond de aarde toen hij het zag. Die prachtige planeet, met die enorme continenten en nog grotere watervlakten. Hangend in een onmetelijke ruimte met eromheen het dunne schilletje atmosfeer, dat een wonder tot stand had laten komen. Ontelbare soorten leven vanuit de diepste diepten van de oceaan tot aan de hoogste pieken van het hoogste gebergte.
Naast de verwondering over de schoonheid kwam ook een diep besef van de kwetsbaarheid van de wereld waar wij in leven.
Tot zijn dood heeft hij er voor gevochten om zijn besef te delen en vooral ook, om zo veel mogelijk mensen in actie te krijgen om de aarde te beschermen. De rode pil was geslikt en de held ging er voor. Net zoals Neo, die in The Matrix wordt uitgedaagd de waarheid te leren kennen door het slikken van de rode pil in plaats van de blauwe. En zich vervolgens losmaakte uit een web van illusies.
Lees meer...
Comments

Nooit genoeg

Wat is het volgende hoofdstuk in het levensverhaal van Thomas Dekker?


- door Reinier Rombouts
Vroeger vertelde hij niks. Zijn motto luidde eerder ‘show don’t tell’. Uitgevoerd op geheel eigen wijze. Hij dacht dat hij de beste wielrenner ter wereld was. Een zelfverzekerde, zelfverklaarde held. Verhalen over hem gingen vrijwel nooit echt over hemzelf. Maar over zijn Porsche. Over vrouwen. Over Italië. En over fietsen, dat dan nog wel. Het leverde hem veel op, maar kostte nog meer. Ik vond hem interessant in die tijd. Een verademing tussen de grijze muizen op de fiets. Maar hij was ook een succes dat geen verhaal wilde worden.

Lees meer...
Comments

Waanzin in verhalen

Geen licht zonder duisternis

- door Mieke Bouma

Dit blog verscheen ook op Storyblog van Mieke Bouma

Het thema van de boekenweek dit jaar is ‘waanzin’. Een dankbaar onderwerp als het gaat om het vertellen van verhalen. In bijna alle goed vertelde verhalen zit wel een vorm van waanzin. Dat kan variëren van een beetje verwardheid tot krankzinnigheid. En alles wat daar tussen ligt. We vinden voorbeelden van komische onzinnigheid, narrige grappen, chaotische verwikkelingen, vervreemding, leugens, intriges, onwaarheden, vormen van razernij, jaloezie en woede, dronkenschap, psychische rusteloosheid, illusies, obsessies, wanen, gekte en alle variaties van dien.

Lees meer...
Comments

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid


-door Joan Kols

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Een slogan die ik nooit vergeten ben uit mijn jeugd. Het was de slogan uit een campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doel van deze campagne was om meisjes te stimuleren om een vak te leren zodat ze later in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. En als ik het me nog goed herinner ging het om een exact vak.
Lees meer...
Comments

Mijn moeder, mijn mentor

Als je eenmaal een glimp van de top hebt opgevangen

- door Hans den Reijer


Mijn moeder was een bijzondere vrouw en speelt een wel heel speciale rol bij mijn zoektocht naar meer creativiteit in mijn leven. Daar kwam ik 25 jaar na haar dood nogmaals achter op de derde dag van de leergang Chief Storytelling. Hoe ik daar terechtkwam is op zich al een bijzondere samenloop van omstandigheden.

Lees meer...
Comments

Je suis Charlie… , ét je suis Tarik

Het belang van de heldenmythe in tijden van verwarring

- door Mieke Bouma

In de klassieke heldenmythe reflecteert de gezondheid van de koning of de koningin het welbevinden van een land of koninkrijk.
Als de koning gezond is en de koningin vruchtbaar, is er niets aan de hand, maar als de leider gewond is of ziek, is er een probleem. Om het koninkrijk te helen moet een held erop uit om een heilig object of een medicijn te zoeken, of een heldin moet een bijna onmogelijke opdracht vervullen. Doel is heling en herstel, blokkades verwijderen zodat liefde kan stromen.
Lees meer...
Comments

Krediet verspeeld

Fictie haalt de werkelijkheid in

- door Reinier Rombouts

U staat als klant centraal. Echt. Het bank- en verzekeringswezen draait om u. Wij handelen in uw belang. Transparant, toegankelijk, betaalbaar. Natuurlijk, er zijn de nodige fouten gemaakt in het verleden. We hebben als financiële sector krediet verspeeld, vertrouwen verloren en ja, er was iets met een crisis. Maar dat ligt achter ons. Nu draait het om u, de klant. Sterker, we hebben er speciaal een programma voor ingericht: Klant Centraal! U bent welkom.Lees meer...
Comments

Kopieergedrag

Hoe je van Sneeuwwitje leert dat na-apers je op het juiste pad brengen.

- door Yvette Tick

Afgelopen 30 december plaatste zangeres Madonna de volgende tekst: "Sommige mensen proberen ruzies te creëren tussen sterke vrouwen. Ik wens geen enkele andere vrouwelijke artiest kwaads toe en heb dat ook nooit gedaan. De wereld is groot genoeg voor ons allemaal!”
Madonna reageert hiermee op geruchten dat ze kwaad zou zijn op collega-zangeres Lady Gaga, wiens nummers wel erg veel op de nummers van Madonna zouden lijken. En laten we eerlijk zijn: dat doen ze ook.Lees meer...
Comments

Barman

Barman

Creëer je eigen fans

- door Reinier Rombouts

Hij stak een sigaret op, zette rustig enkele stappen alsof hij in zijn huiskamer liep en leek even een moment alleen. Alsof de film van afgelopen twintig jaar in een seconde voorbij flitste. Bij de eerste slag van de gitarist was hij er weer en sprong richting de microfoon. De soundtrack van de film, zijn film, golfde direct als een orkaan door de zaal.Lees meer...
Comments

Storytelling en Solliciteren

Vertel me je verhaal en ik vertel je wie je bent.

- door Ignace de Haes

“Vorig jaar sloop ik via de achterdeur de Algerijnse ambassade in Beiroet binnen om op tijd aan een stage in Algiers te kunnen beginnen. De voordeur was gesloten vanwege de gespannen situatie in de stad. De ambassadeur was verrast me te zien, maar ik kreeg het begeerde visumpapiertje waarmee ik naar Algerije kon vliegen en op tijd aan mijn stage kon beginnen.(…) Als u een baan heeft waarbij het belangrijk is om achterdeuren te openen, bied ik me per direct aan.”Lees meer...
Comments

De warme steen

Als je nou één gewoonte hebt, laat het dan deze zijn: het vermijden van gewoontes.
-Door Yvette Tick

Mijn karateleraar (sensei) is een bevlogen man die veel tijd steekt in het trainen van leerlingen. En sensei traint niet alleen ons, op de karateschool. Zo vertelde hij laatst dat hij een training ging geven aan 30 "high potentials" van een grote financiële dienstverlener. Ik zag de link niet meteen. Maar hij werd mij na de les van afgelopen donderdag duidelijk.
Lees meer...
Comments

Meesterverteller van het jaar 2014

Meesterverteller: ‘Je moet de noodzaak voelen om een verhaal te vertellen’

- door Reinier Rombouts

Sahand Sahebdivani (33) is Verteller van het Jaar 2014. De meesterverteller en oprichter van Vertelcafé Mezrab in Amsterdam is ambitieuzer dan ooit. Hij wil het vak van vertellen verbreden, verruimen en vergroten. Meer jonge vertellers. Met een diverse achtergrond en afkomst. Voor een groter publiek.

Lees meer...
Comments

Magiërs

Hoe het innerlijk vuur van de reisgenoten te ontsteken

-door Yvette Tick

Afgelopen zaterdag keek ik samen met een vriendin Lord of the Rings (deel 1). De hobbit Bilbo kreeg net bezoek van magiër Gandalf. Mijn vriendin vroeg zich af waarom magiërs toch altijd worden gespeeld door oude mannen met een baard en een puntmuts. Ik dacht daar eens over na.Lees meer...
Comments

KPN, vrouwen en voetbal

-door Yvette Tick

KPN stopt met het vrouwenquotum. Het verhaal maakt nogal wat reacties los. Veel bezorgde lezers pogen aan te tonen waarom gender diversity belangrijk is en komen met oplossingen voor KPN. Zo wordt in een willekeurig blog geopperd gewoon meerdere quota te maken. En veel oplossingen gaan over kansen voor vrouwen: "Doe er iets aan met opleiding en goede secundaire arbeidsvoorwaarden." Goedbedoelde adviezen, die geen enkel verschil gaan maken.Lees meer...
Comments

Het script voor de kroonprins

door Reinier Rombouts

Het leven is vaak wat je gebeurt. Je weet wel: van die andere plannen die nooit doorgaan. Vooral die waar je zo druk mee was. Je hebt het allemaal goed voorbereid, zorgvuldig gepland en er hard voor gewerkt. Je verdient het echt. Wat zeg ik? Je bent eigenlijk al eigenaar van dat nieuwe huis. Je hebt die baan al. En terecht. Alleen nog even tekenen.

Lees meer...
Comments

Het leukste wat je kunt worden, is jezelf

-door Joyce Oomen

“My dear, here we must run as fast as we can, just to stay in place. And if you wish to go anywhere, you must run twice as fast as that"
Lewis Carrol - Alice’s adventures in Wonderland & through the looking-glass
Lees meer...
Comments

Jos van Oord en zijn verhalen

Gesprek over betekenis van verhalen voor het vinden van je talenten en je bestemming

door Petra Muns

Jos hoor ik spreken tijdens de Better2Gether dag in Amersfoort, een inspirerende dag met als doel professionals en ondernemers te helpen een levensplan te bouwen. Jos vertelt het verhaal van de bruiloft van Kana. Hij vertelt geweldig met als bron de Bijbel. Jos is theoloog. Het unieke aan zijn verhaal is voor mij dat de context van moraliteit ontbreekt, die vaak is gekoppeld aan religieuze verhalen. Lees meer...
Comments

7 jaar onzichtbaar

Hoe je je eigen legende creëert

Door Yvette Tick

Ik las vanmorgen een interview van Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent) met rapper Typhoon. Het interview ging over het favoriete kinderboek van de rapper. Dat bleek De ongeloofelijke avonturen van Bram Vingerling (1927) te zijn. Het vertelt over de tiener Bram Vingerling die graag een groot uitvinder wil worden: hij wil ontdekken hoe hij zichzelf onzichtbaar kan maken. Net als Bram Vingerling wil Typhoon tijdens het schrijven van zijn nummers het liefst onzichtbaar zijn. Lees meer...
Comments

Het is wél persoonlijk bedoeld

Hoe rampverhalen tot leven komen

Door Reinier Rombouts

Een oorlog, een ramp, een aanslag. Grote gebeurtenissen die het nieuws tijden domineren, zijn vaak zo complex, omvangrijk of ver weg dat het voor de gemiddelde nieuwsvolger moeilijk is de impact te voelen. Honderden, duizenden doden zijn erg. Heel erg. Vluchtende vrouwen en kinderen aan de andere kant van de wereld zijn zielig. En natuurrampen zijn dramatisch en spectaculair. Iedere avond trekken dergelijke nieuwsitems aan ons voorbij. Gaza. Alweer? Koffie?Lees meer...
Comments

Smoesjes over Storytelling

door Henk Hofman

In de Volkskrantbijlage V zomer #4 van zaterdag 2 augustus stond een verontrustend stuk over Ester Bal, de gewezen perschef bij de voetbalclub Vitesse. Niet zozeer verontrustend als het gaat om hoe er met haar is omgesprongen, want zo te lezen is zij iemand die haar weg wel vindt en zeker in staat is tegenslagen te overwinnen. Maar met name verontrustend vanwege de manier waarop Storytelling wordt gedefinieerd.
’Als er iets niet klopte dan diende de persvrouw een verhaal te verzinnen.’

Lees meer...
Comments

Voor het onzekere

Door Yvette Tick
’Waarom heb je nu precies je baan opgezegd?’

We staan samen boven aan de trap. Ik kom net naar boven, mijn collega naar beneden. We leunen over de balustrade die uitkijkt op de grote aula. Beneden ons lopen de laatste leerlingen naar buiten. Lees meer...
Comments

narratieve intelligentie

Ontwikkel je narratieve intelligentie

We leven allemaal ons volstrekt uniek en persoonlijke verhaal en creëren zo onze persoonlijke mythe. Die persoonlijke mythe wordt gevormd door de bagage aan verhalen die we meedragen op onze levensreis. Lees meer...
Comments

Mentor

Mentorverhalen gevraagd
-door Henk Hofman

"Opa heb je aaaa gedaan?”
“Nee, oeoeoe…”
“Jammer, ik heb aaaa gedaan.”Lees meer...
Comments

De held

Storyteller Martin Bril

Door Reinier Rombouts

Ik denk vaak aan Martin Bril. In april was hij 5 jaar dood. Wanneer wis je het nummer van een dode? Vroeg Bril zich eens af. Waarom denk ik zo vaak aan een dode schrijver die ik persoonlijk niet kende? Is de vraag die ik me soms stel.

Lees meer...
Comments

Icarus en bescherming uit de Cloud

Hoe Icarus Athene had kunnen bereiken

door Andre Beerten


Met nog vers in het geheugen de driedaagse opleiding tot Apprentice bij de Storytelling Academy zie ik het als mijn plicht bij de eerstvolgende kans een verhaal te brengen.
Lees meer...
Comments

© 2014 storytellingacademy Contact