storytelling nieuws Magie en Meesterschap van verhalen

Over creativiteit, angst en liefde


- door Mieke Bouma


19635_Gilbert_Big magic 200

Afgelopen vrijdag was ik – en met mij nog meer storytellers – bij de lezing van Elizabeth Gilbert in Paradiso, waar ze sprak over haar nieuwe boek Big Magic. Dit boek is sowieso een aanrader voor storytellers, want het gaat helemaal over hoe je het creatieve leven kunt voeden. Geestig geschreven, heel persoonlijk en inderdaad: dat wonderlijke proces van creativiteit, It’s magic. Wat een leuke, wijze vrouw, die Liz!

Lees meer...
Comments

Aartsengel

door Jan Kloeze

Het is vrij gemakkelijk om van gedaante te veranderen. Het enige dat daarvoor nodig is, is een goed verhaal. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik halverwege de jaren zeventig verhuisde van Brabant naar Friesland. Plotseling had ik de kans opnieuw te beginnen, zonder dat iemand mijn geschiedenis al kende. Van een tamelijk onopvallende leerling in 4 VWO op het Monsignieur Zwijssen College, veranderde ik in een behoorlijk activistische, tikkeltje arrogante oprichter en eerste voorzitter van een leerlingenraad op het Lienward College.
Wat leidde tot ontsteltenis op de school. Eén van de docenten hield mij eens aan in de gang. ‘Jij gedraagt je als de engel Gabriël’, siste hij me toe. Voor minder Bijbelvaste lezers: dat is de aartsengel die Adam en Eva het paradijs uitstuurde.
Lees meer...
Comments

Storytelling en solliciteren: formuleer en gebruik je goede ervaringen

- Door Ignace de Haes

tips

“Ik help zelfs nu anderen pleinen oversteken; ook in figuurlijke zin. De eerste keer in mijn leven dat ik alleen een plein overstak was op het Piazza Navona in Rome. Zonder erbij na te denken was ik overgestoken, zo mooi vond ik dat plein. ‘Yes ik kan het', riep ik uit toen ik besefte dat ik aan de overkant stond en dat gaf me een euforisch gevoel”.

Het bovenstaande citaat komt van een studente die haar gelukzaligste moment heeft geformuleerd; zij heeft er zoveel zelfvertrouwen uitgeput, dat ze er ook iets is mee gaat doen.

Hieronder volgt een beknopte theoretische verantwoording en een oefening om in het sollicitatieproces gebruik te maken van gelukzalige ervaringen. Natuurlijk kan er ook in andere setting gebruik gemaakt worden van goede ervaringen.
Lees meer...
Comments

Leiders over storytelling: Rob Becker

door Reinier Rombouts

‘Vertel de waarheid: als we zo doorgaan, lopen we tegen de muur’
Rob Becker foto LinkedIn

Vertellen + leiden = verleiden. Medewerkers, klanten, burgers. Ze willen best in beweging komen, als ze daartoe worden verleid. Hoe zetten leiders verhalen in om daadwerkelijk effectief te leiden? Hoe gebruiken zij storytelling om management en medewerkers in beweging te krijgen en vertrouwen te creëren? In deel 1 van deze serie interviews met leiders het verhaal van Rob Becker (49), professioneel toezichthouder en voormalig directeur en management-consultant.
Lees meer...
Comments

Storytelling + solliciteren = het succesverhaal

- door Ignace de Haes
images

“Geboren in het verscheurde Voormalig Joegoslavië heb ik aan den lijve ondervonden wat haat met een mens kan doen. Daarom wil ik uit de grond van mijn hart mensen met elkaar verbinden.”

Een studente klopte bij me aan omdat ze dacht geen baan te krijgen vanwege haar buitenlandse achternaam. Na een aantal oefeningen in storytelling formuleerde ze de bovenstaande zinnen, die zo ook op haar LinkedIn profiel plaatste. Een Limburgse gemeente die op LinkedIn zocht naar “een beleidsmedewerker volkshuisvesting die mensen kan verbinden” stuitte op haar pakkende openingszin. Ze waren meteen een match; de studente heeft haar droombaan gevonden.
Lees meer...
Comments

Tof


- door Reinier Rombouts

Tof-Thissen-UWV-890x395_c

Je zult maar worden aangesteld als nieuwe kapitein van slagschip UWV. Alstublieft: een vastgelopen schuit. De rest van de bemanning? We hebben een aanzienlijk deel net achtergelaten in de vorige haven. Ja, we liggen even vast op een zandbank ver uit de kust. Maar u krijgt het vast in beweging. Communicatie met het vasteland? Ja hoor, er zijn communicatiemiddelen aan boord. Het schip is prima bereikbaar, tenminste wanneer de systemen in de lucht zijn. Succes!
Lees meer...
Comments

Ik ga op reis, en ik neem mee...

Over perspectieven en verbeelding

-door Mieke Bouma
shutterstock_126767585
Een parabel:
Twee mannen zitten in een cel. Een grote en een kleine man. De cel is duister. Maar helemaal bovenin bevindt zich een piepklein raampje, met tralies.
Iedere ochtend neemt de grote man de kleine man op zijn schouders zodat de kleine man door het raampje naar buiten kan kijken. En de kleine man vertelt dan wat er allemaal te zien is door het kleine raampje. Hij vertelt over de warm gele gloed van de zomerzon, de kleuren van de herfst, hij beschrijft de stille winterlandschappen, de lammetjes in de lente wei. Hij vertelt over mensen die hij voorbij ziet komen. Jonge mensen, oude mensen. Fietsers, wandelaars. Over liefde, ongelukken en verlangens.
En de grote man luistert en glimlacht.
Op een dag gaat de kleine man dood. (Of hij wordt vrijgelaten, dat doet voor het verhaal niets ter zake.) En vanaf dat moment moet de grote man het zonder hem en zijn verhalen stellen. Hij teert langzaam weg. Een bewaker vraagt hem op een dag wat hem scheelt. De grote man wijst naar het raampje en legt uit dat hij zo graag nog eens naar buiten zou willen kijken. De bewaker brengt hem een laddertje. De grote man beklimt vol verlangen de steilen. Hij kijkt .... en ziet een muur.
Lees meer...
Comments

Opstaan

Patriottisme in de 21ste eeuw

- door Yvette Tick
1381790841000-humans-of-new-york

“Vooroplopen, laat dat maar aan de Nederlanders over. Dan wil je natuurlijk ook een bank die voorop loopt.” Zo is te horen in de televisie reclame van de ING. Even los van wat je kunt vinden van het statement dat de ING als bank voorop zou lopen is er nog iets aan de hand met deze reclame. De ING zit er namelijk goed naast.
Lees meer...
Comments

Story-goeroe Robert McKee: ‘Storify your data’

-door Reinier Rombouts
Schermafbeelding 2015-06-04 om 10.21.45

Het overgrote deel van de organisaties en merken is bang voor het negatieve, leeft niet de realiteit en praat het liefst over zichzelf. Geen wonder dat voor 95% van de merken geldt dat 95% van de consumenten het niets kan schelen of zij morgen verdwijnen. Pijnlijke conclusie, maar de waarheid is hard, volgens Robert McKee. En alleen de waarheid helpt je om een verhaal met betekenis te vertellen. Eén waarna consumenten iets gaan doen. Dat is namelijk het doel van ‘storytelling in business’: de luisteraar komt in actie na het horen of zien van je verhaal. Door het kopen van een product of dienst, of het simpelweg doorvertellen van jouw verhaal: er gebeurt iets.

Lees meer...
Comments

Dagboek met zwarte bladzijden


- door Reinier Rombouts
Guantanamo_Dagboek

Verhalen zijn een sterk middel. Hoewel leiders een arsenaal aan mogelijkheden hebben om burgers, medewerkers en consumenten in beweging te krijgen, is een goed en geloofwaardig verhaal vaak de enige manier om een publiek doeltreffend te raken. Ze zo mee te nemen dat ze na afloop zelf inzien waarom actie nodig is. Leiden is vertellen. En vertellen is leiden. Het is niet alleen eenzaam aan de top, eenmaal daar aangekomen blijken je middelen vaak aardig uitgeput en weinig rechtstreeks. Wat je rest, is je verhaal. Liefst zo persoonlijk mogelijk. Een verhaal met urgentie om te duiden en verleiden, anders wordt leiden al gauw lijden.
Lees meer...
Comments

De inclusieve reis van de held

Verhalen als kompas op weg naar een inclusieve organisatie
- door Fleur van de Berg

Met de invoering van de Participatiewet is BV Nederland een oproep tot avontuur gedaan: op een andere manier naar werk kijken om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te bieden binnen onze organisaties. Als communicatieadviseur werk ik mee aan een project van een werkgever die hier werk van wil maken omdat deze een voorbeeldrol voor zichzelf weggelegd ziet: UWV. Een prachtige uitdaging waarin storytelling het verschil kan maken.


Lees meer...
Comments

5 veelgemaakte fouten bij corporate stories

- door Mieke Bouma
Storytelling-main-image
“Oh, jij bent van de Storytelling Academy? Leuk. Wij doen ook aan storytelling.” Trots vertelt hij dat ze in het bedrijf, waar hij hoofd marketing is, een corporate story ontwikkeld hebben. Ik ben benieuwd, krijg zijn kaartje en beloof hem er naar te kijken.
Als ik later de site opzoek en onder het kopje ‘ons verhaal’ de story lees, moet ik helaas constateren dat er geen sprake is van verhaal. Eerder een opsomming van bedrijfshistorische feiten, foto’s van de oprichters en vervolgens – met mooie plaatjes ondersteund- relaas over Kijk-eens-hoe-goed-wij-zijn-en-hoe-innovatief-ons-product.
Lees meer...
Comments

3 veelgestelde vragen over de leergang Chief Storyteller

3 veelgestelde vragen over de leergang Chief Storytelling
Pasted Graphic 1
1. Is het iets voor mij?
2. Kan ik de modules ook los volgen?
3. Hoe overtuig ik mijn baas?

Lees meer...
Comments

Als woorden een dans zijn


-door Yvette Tick

bff308daf7b6477184d21e1c2dfdf151.jpg_srb_p_580_387_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

“Het is alsof mijn baas en ik een andere taal spreken. Als hij iets duidelijk wil maken is het net alsof hij een soort dansje staat te doen en ik begrijp er niks van.”
De opmerking intrigeert me vooral door de symboliek van de woordkeus. Het woord ‘dansje’ zegt eigenlijk: hij kan helemaal niet dansen. Het zegt ook dat deze vrouw graag ziet dat haar grote baas wel degelijk kan ‘dansen’. Oftewel de juiste woorden kan gebruiken om echt indruk te maken. Zoals een dans dat kan. De metafoor van de dans koos ze wellicht onbewust. Maar het is een logische.
Lees meer...
Comments

Sam Gewissies en het Uitzendbureau van de Toekomst

Opdat er vele Sam Gewissies mogen opstaan

-door Wietske Glandorf

coetttfrosam_dvd_emynmuil1

Het was een mooi beeld, zondag 22 maart in Tegenlicht. Een intelligente, veelzijdige, creatieve dame werd voorgesteld als werker van de toekomst. Door het tweede machinetijdperk verdwijnt straks 50 % van al onze banen wereldwijd.
En dat geeft mogelijkheden! We kunnen bijvoorbeeld allemaal minder werken. En onze vrijkomende tijd besteden aan onze gezinnen en omgeving.
Meer doen aan onze hobby's, sporten, filosofie, muziek, mindfull leven, whatever.
En als intelligent, veelzijdig en creatief mens ons werk bij elkaar scharrelen in die radicaal andere wereld. Niet door op een baan te solliciteren maar door onze talenten op verschillende plekken in te zetten.

Lees meer...
Comments

Hiep hiep 2x CHIEF!

Eerste Chiefs studeren af aan de Storytelling Academy

stacks_image_1709 stacks_image_2975
Manon van Kester en Edith de Wit

Donderdag 26 maart voert de examencommissie van de Storytelling Academy eindgesprekken met Manon van Kester en Edith de Wit.
Beiden volgden de eerste lichting van de leergang Chief Storytelling die in september 2013 begon.
Sindsdien hebben ze zich bekwaamd in het storytelling vak en vinden ze voor uiteenlopende situaties in bedrijven verrassende en adequate verhaal-interventies.
Beiden hebben zich tevens gespecialiseerd.

Edith ontpopte zich tijdens de leergang als specialist op het gebied van de reis van de heldin - Storytelling vanuit het vrouwelijke perspectief .
Ze ontwikkelde hiervoor een model en schreef het boek 'De reis van de rode schoentjes'.

Manon van Kester hield zich bezig met storytelling en 'branding'. Met haar interventies ontwikkelde zij het verhaal voor fietsenmerk 'Cortina.'
Lees meer over Edit en Manon …

Edith en Manon mogen zich dan ook na 26 maart Chief Storytelling noemen, waarmee een nieuwe beroepsgroep in Nederland geboren is.

De examencommissie bestaat uit Marius Gosschalk, Sigrid van Iersel, Henk Hofman en Mieke Bouma.



Comments

Wubbo Ockels en zijn rode pil

Hoe 7 miljard rode pillen de wereld kunnen redden

- door Wietske Glandorf

Wubbo Ockels zweefde rond de aarde toen hij het zag. Die prachtige planeet, met die enorme continenten en nog grotere watervlakten. Hangend in een onmetelijke ruimte met eromheen het dunne schilletje atmosfeer, dat een wonder tot stand had laten komen. Ontelbare soorten leven vanuit de diepste diepten van de oceaan tot aan de hoogste pieken van het hoogste gebergte.
Naast de verwondering over de schoonheid kwam ook een diep besef van de kwetsbaarheid van de wereld waar wij in leven.
Tot zijn dood heeft hij er voor gevochten om zijn besef te delen en vooral ook, om zo veel mogelijk mensen in actie te krijgen om de aarde te beschermen. De rode pil was geslikt en de held ging er voor. Net zoals Neo, die in The Matrix wordt uitgedaagd de waarheid te leren kennen door het slikken van de rode pil in plaats van de blauwe. En zich vervolgens losmaakte uit een web van illusies.
Lees meer...
Comments

Nooit genoeg

Wat is het volgende hoofdstuk in het levensverhaal van Thomas Dekker?


- door Reinier Rombouts
Vroeger vertelde hij niks. Zijn motto luidde eerder ‘show don’t tell’. Uitgevoerd op geheel eigen wijze. Hij dacht dat hij de beste wielrenner ter wereld was. Een zelfverzekerde, zelfverklaarde held. Verhalen over hem gingen vrijwel nooit echt over hemzelf. Maar over zijn Porsche. Over vrouwen. Over Italië. En over fietsen, dat dan nog wel. Het leverde hem veel op, maar kostte nog meer. Ik vond hem interessant in die tijd. Een verademing tussen de grijze muizen op de fiets. Maar hij was ook een succes dat geen verhaal wilde worden.

Lees meer...
Comments

Waanzin in verhalen

Geen licht zonder duisternis

- door Mieke Bouma

Dit blog verscheen ook op Storyblog van Mieke Bouma

Het thema van de boekenweek dit jaar is ‘waanzin’. Een dankbaar onderwerp als het gaat om het vertellen van verhalen. In bijna alle goed vertelde verhalen zit wel een vorm van waanzin. Dat kan variëren van een beetje verwardheid tot krankzinnigheid. En alles wat daar tussen ligt. We vinden voorbeelden van komische onzinnigheid, narrige grappen, chaotische verwikkelingen, vervreemding, leugens, intriges, onwaarheden, vormen van razernij, jaloezie en woede, dronkenschap, psychische rusteloosheid, illusies, obsessies, wanen, gekte en alle variaties van dien.

Lees meer...
Comments

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid


-door Joan Kols

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Een slogan die ik nooit vergeten ben uit mijn jeugd. Het was de slogan uit een campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Doel van deze campagne was om meisjes te stimuleren om een vak te leren zodat ze later in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. En als ik het me nog goed herinner ging het om een exact vak.
Lees meer...
Comments

Mijn moeder, mijn mentor

Als je eenmaal een glimp van de top hebt opgevangen

- door Hans den Reijer


Mijn moeder was een bijzondere vrouw en speelt een wel heel speciale rol bij mijn zoektocht naar meer creativiteit in mijn leven. Daar kwam ik 25 jaar na haar dood nogmaals achter op de derde dag van de leergang Chief Storytelling. Hoe ik daar terechtkwam is op zich al een bijzondere samenloop van omstandigheden.

Lees meer...
Comments

Workshop Visual Storytelling op 17 april

Op 17 april vindt er een bijzondere workshop plaats.
Leer je verhaal in beelden te vertellen… Lees meer...
Comments

Je suis Charlie… , ét je suis Tarik

Het belang van de heldenmythe in tijden van verwarring

- door Mieke Bouma

In de klassieke heldenmythe reflecteert de gezondheid van de koning of de koningin het welbevinden van een land of koninkrijk.
Als de koning gezond is en de koningin vruchtbaar, is er niets aan de hand, maar als de leider gewond is of ziek, is er een probleem. Om het koninkrijk te helen moet een held erop uit om een heilig object of een medicijn te zoeken, of een heldin moet een bijna onmogelijke opdracht vervullen. Doel is heling en herstel, blokkades verwijderen zodat liefde kan stromen.
Lees meer...
Comments

netwerkborrel

Old meets New

Op zondagmiddag 1 februari vond de eerste netwerkborrel van 2015 plaats voor studenten van de storytelling Academy. En wel in het nieuwe onderkomen op landgoed de Born In Bennekom. De bijeenkomst werd fantastisch gehost en verzorgd door Cindy en Dineke van Hermonde.Lees meer...
Comments

Krediet verspeeld

Fictie haalt de werkelijkheid in

- door Reinier Rombouts

U staat als klant centraal. Echt. Het bank- en verzekeringswezen draait om u. Wij handelen in uw belang. Transparant, toegankelijk, betaalbaar. Natuurlijk, er zijn de nodige fouten gemaakt in het verleden. We hebben als financiële sector krediet verspeeld, vertrouwen verloren en ja, er was iets met een crisis. Maar dat ligt achter ons. Nu draait het om u, de klant. Sterker, we hebben er speciaal een programma voor ingericht: Klant Centraal! U bent welkom.Lees meer...
Comments

Kopieergedrag

Hoe je van Sneeuwwitje leert dat na-apers je op het juiste pad brengen.

- door Yvette Tick

Afgelopen 30 december plaatste zangeres Madonna de volgende tekst: "Sommige mensen proberen ruzies te creëren tussen sterke vrouwen. Ik wens geen enkele andere vrouwelijke artiest kwaads toe en heb dat ook nooit gedaan. De wereld is groot genoeg voor ons allemaal!”
Madonna reageert hiermee op geruchten dat ze kwaad zou zijn op collega-zangeres Lady Gaga, wiens nummers wel erg veel op de nummers van Madonna zouden lijken. En laten we eerlijk zijn: dat doen ze ook.Lees meer...
Comments

Barman

Barman

Creëer je eigen fans

- door Reinier Rombouts

Hij stak een sigaret op, zette rustig enkele stappen alsof hij in zijn huiskamer liep en leek even een moment alleen. Alsof de film van afgelopen twintig jaar in een seconde voorbij flitste. Bij de eerste slag van de gitarist was hij er weer en sprong richting de microfoon. De soundtrack van de film, zijn film, golfde direct als een orkaan door de zaal.Lees meer...
Comments

© 2014 storytellingacademy Contact